söndag 9 februari 2020

Ingen fisk att rapportera än

Efter höstens gäddpass har det varit lugnt med fångstrapporter. Under julhelgen körde vi några öringspass och även gädda men utan resultat. Har även varit ute med kajak i en större mar nu när det är så milt och isfritt överallt men gick även där bet.
Har under tiden börjat utveckla en ny typ av bete, en wobbler. Inte det enklaste att få till gång, viktning mm men tycker ändå att jag är något på spåren efter många prototyper. En 16cm lång och ca 55g tung skapelse som flashar ordentligt sida till sida. Tror den kan va het och dra över gräsbäddar på efterleksfisk och när det är varmare i vattnet.
Båten ska snart rustas inför vårsäsongen som jag tror kan bli väldigt tidig i år pga det varma vädret. Ca 4-5 grader i snitt hela jan.
Påbörjade bygget utav ett kastdäck som jag hoppas blir bra. Det möjliggör att två st fiskare kan stå där fram istället för idag då en får stå där bak. Blir bättre kastvinkel för båda, speciellt när man tuggar sakta framåt längsmed vassar med elmotorn och man kastar snett framåt.
Får uppdatera med bilder på tillverkningen.

Några bilder från vinterpassen nedan.

söndag 10 november 2019

Säsongen slut..

I helgen avverkades troligtvis årets sista gäddspinn. Jag och Jim körde södra skärgården i ett väder som verkligen levde upp till novemberväder. Grått, mörkt, regn och nordanvind. 4-5 grader och vattentemp 4.5 i vikarna med 5-6 utåt fjärdarna. Vi nötte hela förmiddagen utan ett pet. Många olika beten med olika rörelsemönster och djup testades. Efter lunch fick vi fundera vart vi hittar dem. Något varmare vatten, ca 1 grad mer, började leverera hugg. Jim missar en gädda på sitt Jerk. Jag lyckas få en snipa under tiden jag vevar upp massa slacklina. Jim lyckas tillslut få upp 2 st mindre gäddor som räddar dagen. Själv missar jag ett hugg precis intill vasskanten. Det blir mörkt fort så redan vid 15 få vi packa ihop och köra hemåt i en tom skärgård. Kul att vara ute trots trögt fiske. Tankarna börjar redan gå till hur vårsäsongen ska tacklas. Vilka ställen och beten som ska testas. Kanske att det blir något havsöringsfiske framöver.

söndag 27 oktober 2019

Oktoberrapport

Under oktober har det blivit ett par pass. Ett av dem va i Blekinge och Karlskronas skärgård med Rasmus och Jimmy.
Förra året körde vi ett höstfiske och nu var vi på plats igen för nya PBn.
Vädermässigt såg det bättre ut än förra året då det va spegelblankt med klarblå himmel. Nu mulet och bra sydvästvindar.
Fredagen började i ösregn som varade stora delar av dagen. Även dimma drev in och vinden blev ganska svag vilket gjorde det svårt. Endast några små pet för oss tre hela dagen! En tuff start, kallt och blött..
På lördagen stabiliserades vädret och det sprack upp. Vinden hade ökat rejält och det kändes mycket bättre.
Vi körde några vindutsatta kanter och jag drar på en Buster big bandit som Rasmus hittat, det smäller på en mindre gädda ganska omgående inne på det grunda vattnet. Äntligen har det lossnat!
Vi fortsätter nöta kanter där vinden ligger på och tillslut börjar de nappa både för mig och Rasmus. Jimmy sliter men utan framgång, dessutom tappar han några hugg.
Eftermiddagen levererar 3 gäddor för mig och 3 för Rasmus. Kanter som vetter ut mot öppet vatten funkar bäst. Solen börjar sänka sig och vi kör på bland våra sista ställen. Tillslut lyckas Jimmy få upp en gädda han också. Mcrubber motoroil var betet som funkade bra idag. Även zalt och randraget levererade. Trots segt fiske är det alltid mycket skoj och komma ner hit och fiska.
De stora går kvar tills nästa blekingeresa!

Helgen efter var det dax igen. Betescupens höstupplaga ska avgöras. Själv kunde vårt team Wyte Belly Pikes med bröderna Jim och Jack i spetsen samt mig som inhopp för Per som inte kunde, bara köra en av de två dagarna. Vi satsade på detta års hittills regnigaste och kyligaste fiskedag tror jag. Ösregn från start till slut i princip. Vinden vred runt och stora stunder var det helt vindstilla. När det väl blåste så högg det också på de kanter det låg på. Oerhört trögt fiske. Vi testade grundområden med gräs till djupare och djupvassar men idag var dom inte i stöten. Jim och Jack lyckades ändå lura upp 5-6 st på hemmagjorda jerkbaits. Två av dem var 60 resp. 62cm och kvalade in i betescupen. Själv hade jag de otroligt tufft, endast två hugg som jag bommar. Dessutom förkyld så inte helt 100 reaktionsmässigt. Vattentemp ca 9-10 grader och 5 i luften.
Detta gäddfiske avslutar nog 2019 års fiskepass. Möjligen att det blir nåt havsöringsfiske senare. Nu väntar en vinter med betesbyggande och ommålning av gamla beten.

tisdag 24 september 2019

Jimbo jerk!

Var ute en sväng med Mattias och gnugga vassarna. Både gädda och borre högg men det gick långt mellan huggen.
Det roliga var att ett bete som Jim gjort gav mig dagens största gädda. En 90cm fin fisk som gav en bra fight på jerkbaitspöet. Har inte fiskat renodlad jerk på länge men sett Jim´s framgångar gång på gång. Dammade av mitt gamla 6 fots spö och efter denna fisk lär utrustningen få följa med fler gånger. Mattias nötte gummibeten hela dagen utan nån större framgång. När inte ens pigshad levererar, ja då är det trögt.
Vi bytte till borrespön framåt eftermiddagen för att få mer action. Det högg i perioder och jag lyckades då kroka en 70cms gädda på en babybite. Blev en rolig fight på lätta crankspöet. Mattias lyckades bäst på borren och drog säkert ett dussintal fina på liten westin shadteez 7cm, även några snipor klev på.
Vattentemp ca 13-14 grader. Blåste frisk västlig vind och ganska klar himmel.

Jimbo Jerk i handmålad gäddfärg. Går lika bra att jerka som att veva in då den går i tvär S-gång.

söndag 15 september 2019

Höstfisket är igång

Några mindre pass i slutet av augusti och början av september har hunnits med. Båten har varit på verkstad så några helgers paus har det blivit.
En hel del huggvillig gädda när vi varit ute, dock av det mindre formatet.

måndag 5 augusti 2019

Rött fiske i huggtabellen

Enligt den gamla hederliga huggtabellen från Abu garcia skulle det gå mot bra fiske till helgen.  Stämmer den? Jag och Mattias gick båtvakt och för att fördriva tiden fiskade vi lite samt kollade upp våra senaste års fiskepass och jämförde mot huggtabellerna. Merparten av stor fisk hade kommit vid rött datum (bra fiske) i kalendern och bompassen vid vita datum (dåligt fiske). Självklart är den bara vägledande men månens position mm spelar säkert roll i fiskens huggvillighet men vet inte i hur stor utstäckning. Mestadels fiskar man ju när man har tid. Eftersom det rörde sig mot bra fiske mot veckans slut behövde vi testa teorin helt enkelt!

Men först en liten recension av mitt nya crankspö för abborre. Westin W3 crank, 7 fots.
Riktigt skönt spö som är gjort för att fiska små wobblers med flätlina. Väger inte mycket och har bra känsla. Abborrfisket har inte riktigt kommit igång i mina skärgårdsvikar än men det dröjer nog inte länge tills det är stora stim inne och jagar. Då kommer spöet få jobba mer. Har blivit väldigt förtjust i Berkleys powerblade bete som är väldigt lättfiskat och går fiska hem på olika djup för att söka abborren.

Fredagen den 2a augusti tog jag med mig mina kompisar Johan och Simon ut på en tur. Tänkte att både gädda och abborre skulle nappa men borren tjurade så vi körde lite gäddvass och det lönade sig. Båda åkte hem med nya PBn. 4,5 samt 3 kg. Kul att de högg!
Seeker Shad och atom 35g blåflash levererade i det varma sommarvädret. 21 grader i vattnet.

Söndagen den 4e aug var det dax igen. Jag, Mattias och hans bror Viktor åker ut en eftermiddags/kvällstur för enbart gädda.
På de första kasten har jag en riktigt stor abborre efter.. men den ville inte ha 25cm söderjigg. Vi hamrar på längs djupvass och tillslut sitter en liten gädda för mig. Kör nu med Berkley pulsshad. Även Mattias lyckas dra sin första. Det är något trögt, en del hugg och pet. Vi åker iväg för att testa ett nytt område och det levererar ganska omgående. Några snipor både för Mattias och Viktor men de större lyser med sin frånvaro.
Vi behöver hitta nytt vatten och gör återigen en förflyttning. Denna gång mot ett gäddrally som vi sent kommer glömma. Det börjar hugga på och vi landar några 65-70cm gäddor, tar en ny drift och pang! Dubbelhugg! Efter detta börjar en 45 minuters galen huggperiod och gäddorna hugger på i princip allt. Får pulsshaden helt styckad och den tappar tillslut sin paddel. På med en 15 cm shad teez i guldmörtfärg och det smäller igen! Samtidigt krokar Mattias och Viktor av gäddor som tagit deras jiggar. Min gädda stretar mot ordentligt och tar till och med lina i några adrenalinfyllda rusningar in under båten. Det blir och håva ensam då de andra har fullt upp hehe. En fin 80cm fisk blir dagens största. Shadteezen blir helt slaktad så får återigen byta bete. På med en "Jätte" och snart smäller de igen. Kvällen lider mot sitt slut och solen går ner. Det är dax att åka hem och vi kan konstatera att minst 18 gäddor kom upp idag. Väldigt längesen de delar i skärgården vi fiskar i levererar sådant mängdfiske. Vinden va nordan och 17-18 grader i luften (20-21 i vattnet). Det ligger något i huggtabellens bra och dåliga datum. Ska fortsätta utvärdera den med höstens alla fisken.
Tills dess blir det att laga jiggar och fixa stingers!

Nedan några bilder från fisketurerna.

Högg en westin shad teez

75a, tog en pigshad

Dagens första på en pulseshad

Johans nya PB! 4.5 kg. Atom 35g.

Runt bryggor kan de va bra ibland

Crank-borre innan skymning. Rawbite heter betet. Perfekt när de jagar precis under ytan.