lördag 4 november 2017

Roddbåtsgädda

Blev en kortare oldschool fisketur i fiskeklubbens roddbåt. Ro, ankra och kasta och på det igen. Strålande sol och växlande vindar. Lyckades peta upp en liten i en grund vassvik, på blåvit mcrubber. 8-9 grader i vattnet.

lördag 28 oktober 2017

Bagarbesök

Förra helgen kom Bagaren upp för att fiska sitt första gäddpass i sthlms skärgård. Vi kom ut runt 9 och började fiska av några vindutsatta kanter. Hugg ganska omgående men missade den. Det blåser nordväst och är nästan klarblå himmel. 10 grader i vattnet ca. På vissa ställen blåser de inte mycket. Vi har flera kontakter och en del följen i de klara vattnet. Vi fiskar av en större mar en tid och har flera hugg och brända fiskar. Mc rubber motoroil dominerar denna dag. Det blir eftermiddag och jag börjar känna mig stressad över att vi inte lyckats kroka någon. Vi gör en längre förflyttning och börjar nöta vass. Det ger resultat och bagaren får på en gädda men i håvdramatiken sliter den sig loss tyvärr. Jag får en mindre tillslut på en blåvit mcrubber. Det skymmer och vi åker hemåt. Totalt säkert 15 kontakter o följen. Nu blir de lite glesare mellan fisket då båt ska tas upp mm. Kanske blir något öringpass i november :).

söndag 8 oktober 2017

Gsk gäddcup deltävling 2

I helgen gick Gsk gäddcup deltävling 2/2 av stapeln ute på Värmdö. 25 team anmälda.
Jag, Jimmy och Elias bildade team Fish on!
Vi hade inte någon chans på att bärga totalsegen men däremot hösttävlingen.
Det började trögt. Svaga nordvindar och nästintill spegelblankt. Vi försökte leta lite vind men efter några timmars nötande och endast några pet förflyttade vi oss. Samtidigt började regnet strila. jag lyckas knipa en 75cm på Westin swim firetiger. Inom en timme har vi lyckats få några till, Jimmy fick en 70cm samt en under måttet. På swimmen också. Vi har nött en plats länge och precis när vi lämnar kommer ett annat team och på första kastet lyckas de med en 99cm, snyggt jobbat. Det visade sig vara vinnarfisken.
Vi åker in i en större mar och försöker där, men endast en liten 60cm på swim. Eftermiddagen rullar på men otroligt segt. Alla team kämpar men utan resultat. Eftersom vi bara hade 2 godkända kändes det tufft att komma på pallplats. Hade vi haft en till 65cm hade vi nog slutat på 3e plats men så blev de inte. Rolig tävling trots ösregn. Vattentemp kring 12-13 grader.

söndag 24 september 2017

Höst i skärgården

Tog mig ut en kortare sväng för att reka gäddor inför kommande tävlingar nu i början av oktober. Det blåste svag nordost och klarnade upp så återigen inte helt optimalt vädermässigt. Det visade sig i många slöa hugg och en handfull följare. En större va med hela vägen in till båten. Idag var det tailarnas dag då jag rotade fram en fegis som jag hade glömt bort. Det högg omgående! Inte ett pet på mcrubbers i finvädret. 14-15 grader i vattnet och svaga NO vindar. Nästa fiske blir Gsk gäddcup deltävling 2 / final så då behöver vi hitta de större!

lördag 16 september 2017

Lite mer gädda, den 10/9

Jag fick med mig Jimmy ut förra helgen för ett gäddpass. Det blåste på rejält från syd så vi trodde de skulle kunna komma upp några fina, men det va svårt. Vi hade säkert 15 tal hugg men endast 2 st upp. Men jag tror de som högg va ganska små, samma size som kom upp..brände dock en finare precis vid en vass där vinden låg på.
Växlande molnighet men relativt klart väder så kanske va ett gåare ljus som saknades.
Vattentemp runt 17-15 grader. Tror att oktober kommer leverera desto bättre i de områden vi fiskar i. Här är medelvikten relativt låg jämfört med andra ställen i skärgården men det är bara nöta på när man inte trailar båt till alla "måsteställen".

snipa på motoroil

pigshad motoroil fixade jimmys gädda

söndag 3 september 2017

September, första höstmånaden, gädda

Åkte ut och testade på lite gädda. Svaga nordanvindar och 15-17 grader med tunt molntäcke samt 16-17,5 grader i vattnet. Inte helt lätt denna dag. Hade många hugg och följare men endast 2 upp. Dom kom alla på kanter där det blåste på, det är nyckeln för att få dem att hugga. Mc Rubber 21cm i motoroil var betet för dagen.
När vattentempen kommit ner några grader kommer förhoppningsvis gäddorna in på grundare vatten och är enklare att lokalisera.

Liten pike men gädda är alltid gädda:)

söndag 27 augusti 2017

Borretävling och äntligen segrare!

Deltog i fiskeklubbens årliga abborretävling, trippelborren. Det är de 3 största borrarna tillsammans som räknas, total vikt.
Jag kom ut hyffsat tidigt och redan i första driften fick jag borre på ett litet minispinnerbait. Det verkade lovande, fint väder och lite lätt nordanvind.

Det visade sig istället bli trögare och trögare. Kanske ett lågtryck på väg in..
Nötte på med 2,5 tums relax och tillslut knep jag en halvkiloskluns. Det blir ströfisk utan att få igång dem. Vattentempen låg kring 16-17 grader. Det blir en del smågäddor på dessa jiggar med, kul fight men tidsödande när man vill ha borre.
Vid tävlingens slut visade det sig att mina tre borrar räckte till seger!!! Wohoo! Äntligen efter att varit 2a och 4a de föregående åren och att vinnaren alltid varit gäst i min båt. Båten står för  3 segar i rad så måste va kapten som vet vad fisken är :)

Alla verkade haft det trögt och nån större medelvikt va de inte heller. En oroväckande fångst va att flera fick smörbult på grynnorna, denna fisk hör ju inte hemma här...
Nya tag nästa gång, ev blir de att inviga september med Gädda! :D

lördag 5 augusti 2017

Godkänd gädda!

Drog ut på en gäddrunda med Jimmy. Sista chansen att fylla upp gäddkvoten till sommargäddan, The big 5 :) Dagen började med en frisk sydväst och växlande molnighet. Kanske att vinden skulle göra gäddorna mindre skygga trots sol. I första stoppet har Jimmy på en fin men tappar den. Det hugger i nästan varje bil men vi bränner dem en efter en! Säkert 8-9 kontakter innan dagens första sitter på en guldig westinjigg fiskad nedför en brant. Stenhårt hugg. Det kommer in mer moln och en och annan regnskur varvat med solglimtar. Temp i vattnet ligger runt 18 grader. Vinden ökar ytterligare och nu börjar de hugga igen! Först missar vi en och tillslut kan min blåvita mcrubber kroka en 78cm! Skönt det för i år har de verkligen varit trögt för min del där många varit under 70cm! Jimmy lyckas också få upp en mindre som räddar dagen. Nu blir de ett uppehåll på några veckor för att sedan komma igång med borren på allvar.

tisdag 25 juli 2017

Sommargädda modell mindre

Åkte ut med Mattias från fiskeklubben för lite sommarfiske.
Vi fiskade av några helt nya ställen för att utforska inför höst och vårfisket. Mattias hade bäst fiske där med några gäddor upp. Det va lite för grunt för de större och tempen låg mellan 18-20 grader. Mcrubber jr firetiger levererade bäst.
Eftermiddagen gick vi på djupvassar och kanter med mycket gräs och pålandsvind. Ner på 5-6 meter med tyngre shadjiggar men det gav tyvärr inget resultat denna fina sommardag. Jag lyckades ta en mindre på klassiska buster jerk.
Mattias med en mindre men kämparglad sommargädda

gamla bustern gjorde jobbet

kanonfint väder, 21-25 grader och klarblå himmel. Sommar i skärgården, folk och båtar överallt

lördag 22 juli 2017

Det årliga sommarinlägget!

Det var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen. Har inte hunnit med jättemycket fiske men några pass har det blivit. Gädda och gös.
Vi börjar den 11 juni, jag och Jimmy drog ut på gäddfiske för att försöka få några godkända till fiskejournalens tävling "sommargäddan".
Jimmy lyckades bäst idag och fick in 3 st på rätt sida om mätlinjalen, alla över 70cm :)

Savagear real eel brun funkade helt klart bäst idag. De som högg stog tätt intill djupvassar. Många vikar var helt tomma och generellt ganska trögt med få pet.

Den 27e juni, kväll i gäddfabriken.
Jag och Elias åkte ner till en gäddfabrik i grödingetrakten som varit i drift ett par år. Det roliga är att de är en kollega som har marken och samarbetar med sportfiskarna att sköta denna våtmark. Vi hjälpte till att rensa bort den mycket giftiga växten sprängört. Detta för att kossorna so betar av gräset och håller våtmarken öppen inte ska bli sjuka. Vadarbyxor på och ut och plocka dessa med rejäla rötter som måste bort. Kul att hjälpa till igen i gäddfabriker.

9e, 18e och 19e Juli.

Tre gösfiskepass i småland avklarade. Fiskade i mitt gamla hemmavatten Rusken. Första och andra gången trolling och tredje vertikalfiske. Sjön har drabbats av mycket hårt tjuvfiske de senaste åren så gösbeståndet är kraftigt minskat jämfört med hur de va innan. Hoppas fiskevård, kontrollanter samt nya regler kan hjälpa gösen att återhämta sig. Det blev en del smågös på wobblers.
Vid vertikalfisket var Bagaren med. Vi kämpade på och släppte på en del fina ekon men de kikade bara på jiggarna och gick sedan ner ointresserade. Vi lyckades i alla fall slippa fula namnet och kunde posera med varsin gös modell mindre. Fint väder och god fika vägde upp!

lördag 20 maj 2017

Rapport från majfisket samt liten summering från Gsk Gäddcup 2017

Ja maj kom tillslut men värmen uteblev. Aprilvädret fortsatte långt in i maj med kyliga nordanvindar blandat med snö och hagel. Vattentempen har legat kring 6-7 grader och nu kring 20e ca 9-10 ute på fjärdarna. Inne i innanvikarna har det stigit till ca 15 på vissa håll.
Gäddleken har varit ett mysterium detta år. Vi har fortfarande fått fisk som varit olekt och det har varit väldigt lite aktivitet i lekvikarna när vi glidit förbi med båten.
Mestadels av fisket har bedrivits kring grundområdena men varit otroligt segt denna vår. Har bommat flera pass på raken och de dagar vi fått fisk verkligen inga mängder och knappt någon storlek att tala om.

Den 7e maj körde jag och Mattias ett eftermiddagspass. Nordan och 6-7 grader. Mattias lyckades pilla upp 2 st riktigt grunt bland stubbvassen på mc rubber jr firetiger.

Den 14e var det gäddtävling med fiskeklubben. Återigen bompass för min del. Mattias fick en liten som kvalade in runt 60cm.
Totalt kom bara 4 små gäddor upp den dagen av alla fiskande. Vattennivån är extremt låg. Säkert 1.5m under normalt.

18e. Jag och Rasmus spanar in den gäddfabrik vi var med och anlade i vintras. Nu är det en våtmark med vatten i. Dock såg vi inga lekande gäddor men det har stigit upp en del som kanske redan har lekt. Vi passade på att köra 2 tim havsöring och Rasmus hade hugg av en fin ute vid Grinda.

20e. Dax för Gsk gäddcup 2017, deltävling 1 av 2!

Jag och Jimmy bildar ett team utav 30 anmälda. Starten går kl 08.00 ute vid Saltarö och båtarna drar iväg. Vi satsar på att fiska av innanvikarna på förmiddagen för att, om det är trögt där, flytta ut fisket. Vinden har vänt ifrån syd och 25 grader igår till nordan och 15 grader. Vi inleder med en vasskant då ett annat team med snabbare båt gått på det stället vi tänkte på först. Längre upp tappar jag en kanske godkänd (65cm) på en mc rubber firetiger. Vi nöter på runt vassarna men det är totalt stendött. Några små pill kan vi ha haft. Vi fiskar oss utåt i vikar som vetter mer mot djupare vatten. Jag lyckas tillslut kroka på gädda men den är bara 55cm och ej godkänd. Lite mer förhoppningar nu när vi haft fisk i båten. Men icke, de vill sig inte. Vi väljer att göra en större förflyttning kring lunch för att lägga eftermiddagen på annat ställe. Det visar sig inte fungera denna gång. Jimmy tappar en fin godkänd gädda där men sen blir det inget mer. Vattnet är ca 10-12-grader i det området.
Tävlingen slutar kl 17 och teamen kommer tillbaka för prisutdelning. Vinnarna har lyckats med en 114cm samt totallängd på över 2,5m på sina 3 toppfiskar. Många team har haft de trögt och stannar inte kvar på prisutdelningen. Vi nollade denna tävling och får fundera vidare på vart gäddorna håller hus vid förhållanden med nordan och lågvatten. En bra arrangerad tävling var det i alla fall.

lördag 29 april 2017

Gäddfiske 29 april

Jag och Mattias från fiskeklubben drog ut och körde en heldag, tidig morgon till kväll. Vi nötte vassvik efter vassvik. I hamnen var det 4.7 grader i vattnet och inne i vikarna upp emot 7-8 grader. Det blåste frisk nordan och tidvis kom rejäla vindbyar. Det var ganska soligt till att börja med men sen mulnade det på. Vi drog en och annan gädda här och där men det lossnade tyvärr aldrig riktigt. Vi tog merparten på firetiger mcrubber. Jr modellen levererade klart bäst. Mattias lyckades bäst storleksmässigt och drog en ca 75cm. Han fick även en liten samt en del hugg som missades. Jag lyckades bara med de små hannarna och peta tillslut upp 3 st. Vi konstaterade även att leken inte va igång på allvar idag pga de kalla vindarna. I luften hade vi väl 6-7 grader bara. Kanske har vissa lekt redan men de va fruktansvärt trögt. En kul dag ändå och radion va givetvis på då Hv71 tog hem SM-guldet i år!!! :)