söndag 10 november 2019

Säsongen slut..

I helgen avverkades troligtvis årets sista gäddspinn. Jag och Jim körde södra skärgården i ett väder som verkligen levde upp till novemberväder. Grått, mörkt, regn och nordanvind. 4-5 grader och vattentemp 4.5 i vikarna med 5-6 utåt fjärdarna. Vi nötte hela förmiddagen utan ett pet. Många olika beten med olika rörelsemönster och djup testades. Efter lunch fick vi fundera vart vi hittar dem. Något varmare vatten, ca 1 grad mer, började leverera hugg. Jim missar en gädda på sitt Jerk. Jag lyckas få en snipa under tiden jag vevar upp massa slacklina. Jim lyckas tillslut få upp 2 st mindre gäddor som räddar dagen. Själv missar jag ett hugg precis intill vasskanten. Det blir mörkt fort så redan vid 15 få vi packa ihop och köra hemåt i en tom skärgård. Kul att vara ute trots trögt fiske. Tankarna börjar redan gå till hur vårsäsongen ska tacklas. Vilka ställen och beten som ska testas. Kanske att det blir något havsöringsfiske framöver.

söndag 27 oktober 2019

Oktoberrapport

Under oktober har det blivit ett par pass. Ett av dem va i Blekinge och Karlskronas skärgård med Rasmus och Jimmy.
Förra året körde vi ett höstfiske och nu var vi på plats igen för nya PBn.
Vädermässigt såg det bättre ut än förra året då det va spegelblankt med klarblå himmel. Nu mulet och bra sydvästvindar.
Fredagen började i ösregn som varade stora delar av dagen. Även dimma drev in och vinden blev ganska svag vilket gjorde det svårt. Endast några små pet för oss tre hela dagen! En tuff start, kallt och blött..
På lördagen stabiliserades vädret och det sprack upp. Vinden hade ökat rejält och det kändes mycket bättre.
Vi körde några vindutsatta kanter och jag drar på en Buster big bandit som Rasmus hittat, det smäller på en mindre gädda ganska omgående inne på det grunda vattnet. Äntligen har det lossnat!
Vi fortsätter nöta kanter där vinden ligger på och tillslut börjar de nappa både för mig och Rasmus. Jimmy sliter men utan framgång, dessutom tappar han några hugg.
Eftermiddagen levererar 3 gäddor för mig och 3 för Rasmus. Kanter som vetter ut mot öppet vatten funkar bäst. Solen börjar sänka sig och vi kör på bland våra sista ställen. Tillslut lyckas Jimmy få upp en gädda han också. Mcrubber motoroil var betet som funkade bra idag. Även zalt och randraget levererade. Trots segt fiske är det alltid mycket skoj och komma ner hit och fiska.
De stora går kvar tills nästa blekingeresa!

Helgen efter var det dax igen. Betescupens höstupplaga ska avgöras. Själv kunde vårt team Wyte Belly Pikes med bröderna Jim och Jack i spetsen samt mig som inhopp för Per som inte kunde, bara köra en av de två dagarna. Vi satsade på detta års hittills regnigaste och kyligaste fiskedag tror jag. Ösregn från start till slut i princip. Vinden vred runt och stora stunder var det helt vindstilla. När det väl blåste så högg det också på de kanter det låg på. Oerhört trögt fiske. Vi testade grundområden med gräs till djupare och djupvassar men idag var dom inte i stöten. Jim och Jack lyckades ändå lura upp 5-6 st på hemmagjorda jerkbaits. Två av dem var 60 resp. 62cm och kvalade in i betescupen. Själv hade jag de otroligt tufft, endast två hugg som jag bommar. Dessutom förkyld så inte helt 100 reaktionsmässigt. Vattentemp ca 9-10 grader och 5 i luften.
Detta gäddfiske avslutar nog 2019 års fiskepass. Möjligen att det blir nåt havsöringsfiske senare. Nu väntar en vinter med betesbyggande och ommålning av gamla beten.

tisdag 24 september 2019

Jimbo jerk!

Var ute en sväng med Mattias och gnugga vassarna. Både gädda och borre högg men det gick långt mellan huggen.
Det roliga var att ett bete som Jim gjort gav mig dagens största gädda. En 90cm fin fisk som gav en bra fight på jerkbaitspöet. Har inte fiskat renodlad jerk på länge men sett Jim´s framgångar gång på gång. Dammade av mitt gamla 6 fots spö och efter denna fisk lär utrustningen få följa med fler gånger. Mattias nötte gummibeten hela dagen utan nån större framgång. När inte ens pigshad levererar, ja då är det trögt.
Vi bytte till borrespön framåt eftermiddagen för att få mer action. Det högg i perioder och jag lyckades då kroka en 70cms gädda på en babybite. Blev en rolig fight på lätta crankspöet. Mattias lyckades bäst på borren och drog säkert ett dussintal fina på liten westin shadteez 7cm, även några snipor klev på.
Vattentemp ca 13-14 grader. Blåste frisk västlig vind och ganska klar himmel.

Jimbo Jerk i handmålad gäddfärg. Går lika bra att jerka som att veva in då den går i tvär S-gång.

söndag 15 september 2019

Höstfisket är igång

Några mindre pass i slutet av augusti och början av september har hunnits med. Båten har varit på verkstad så några helgers paus har det blivit.
En hel del huggvillig gädda när vi varit ute, dock av det mindre formatet.

måndag 5 augusti 2019

Rött fiske i huggtabellen

Enligt den gamla hederliga huggtabellen från Abu garcia skulle det gå mot bra fiske till helgen.  Stämmer den? Jag och Mattias gick båtvakt och för att fördriva tiden fiskade vi lite samt kollade upp våra senaste års fiskepass och jämförde mot huggtabellerna. Merparten av stor fisk hade kommit vid rött datum (bra fiske) i kalendern och bompassen vid vita datum (dåligt fiske). Självklart är den bara vägledande men månens position mm spelar säkert roll i fiskens huggvillighet men vet inte i hur stor utstäckning. Mestadels fiskar man ju när man har tid. Eftersom det rörde sig mot bra fiske mot veckans slut behövde vi testa teorin helt enkelt!

Men först en liten recension av mitt nya crankspö för abborre. Westin W3 crank, 7 fots.
Riktigt skönt spö som är gjort för att fiska små wobblers med flätlina. Väger inte mycket och har bra känsla. Abborrfisket har inte riktigt kommit igång i mina skärgårdsvikar än men det dröjer nog inte länge tills det är stora stim inne och jagar. Då kommer spöet få jobba mer. Har blivit väldigt förtjust i Berkleys powerblade bete som är väldigt lättfiskat och går fiska hem på olika djup för att söka abborren.

Fredagen den 2a augusti tog jag med mig mina kompisar Johan och Simon ut på en tur. Tänkte att både gädda och abborre skulle nappa men borren tjurade så vi körde lite gäddvass och det lönade sig. Båda åkte hem med nya PBn. 4,5 samt 3 kg. Kul att de högg!
Seeker Shad och atom 35g blåflash levererade i det varma sommarvädret. 21 grader i vattnet.

Söndagen den 4e aug var det dax igen. Jag, Mattias och hans bror Viktor åker ut en eftermiddags/kvällstur för enbart gädda.
På de första kasten har jag en riktigt stor abborre efter.. men den ville inte ha 25cm söderjigg. Vi hamrar på längs djupvass och tillslut sitter en liten gädda för mig. Kör nu med Berkley pulsshad. Även Mattias lyckas dra sin första. Det är något trögt, en del hugg och pet. Vi åker iväg för att testa ett nytt område och det levererar ganska omgående. Några snipor både för Mattias och Viktor men de större lyser med sin frånvaro.
Vi behöver hitta nytt vatten och gör återigen en förflyttning. Denna gång mot ett gäddrally som vi sent kommer glömma. Det börjar hugga på och vi landar några 65-70cm gäddor, tar en ny drift och pang! Dubbelhugg! Efter detta börjar en 45 minuters galen huggperiod och gäddorna hugger på i princip allt. Får pulsshaden helt styckad och den tappar tillslut sin paddel. På med en 15 cm shad teez i guldmörtfärg och det smäller igen! Samtidigt krokar Mattias och Viktor av gäddor som tagit deras jiggar. Min gädda stretar mot ordentligt och tar till och med lina i några adrenalinfyllda rusningar in under båten. Det blir och håva ensam då de andra har fullt upp hehe. En fin 80cm fisk blir dagens största. Shadteezen blir helt slaktad så får återigen byta bete. På med en "Jätte" och snart smäller de igen. Kvällen lider mot sitt slut och solen går ner. Det är dax att åka hem och vi kan konstatera att minst 18 gäddor kom upp idag. Väldigt längesen de delar i skärgården vi fiskar i levererar sådant mängdfiske. Vinden va nordan och 17-18 grader i luften (20-21 i vattnet). Det ligger något i huggtabellens bra och dåliga datum. Ska fortsätta utvärdera den med höstens alla fisken.
Tills dess blir det att laga jiggar och fixa stingers!

Nedan några bilder från fisketurerna.

Högg en westin shad teez

75a, tog en pigshad

Dagens första på en pulseshad

Johans nya PB! 4.5 kg. Atom 35g.

Runt bryggor kan de va bra ibland

Crank-borre innan skymning. Rawbite heter betet. Perfekt när de jagar precis under ytan.

tisdag 30 juli 2019

Sommarfiskepassen

Det har fiskats en del under sommaren men inte överdrivet mycket då man får passa på att göra andra saker med utöver fisket.
En sväng med Jim´s gummikajak i Drevviken där vi drog gäddor. Kul att komma så nära vattnet.
Har även kört lite kombinerade gädd- och abborrpass i skärgården men abborren har varit svår att lokalisera.
Nu när sommaren varit riktigt varm har vattnet blivit varmt också, runt 20-22 grader i skärgården och upp emot 23-24 i de småländska insjöarna. Det blev gös och abborrefiske där.
Laddar upp inför abborresäsongen i skärgården som brukar komma igång i augusti.
Blir och hårdtesta mitt nya W3 crankspö och budet-multirullen från phiscifun.

Bagan med en gädda från Landsjön när vi skulle ha abborre..

Skärgårdsborre, högg en jigg.

Abborre från Smålands insjöar

7 fots Crankset

Dresa med en fin borre från Småland

Skärgårdsgädda, tog en seeker shad. Den brukar vara bra på sommaren.

Mattias med en gädda som högg en pigshad.

Seekershad gädda

Trollad smålandsgös.

Kvällens största, 3.7kg. Manns strech wobbler på djupriggen.

Jim med sin 2-manna kajak, funkar väldigt bra.

Hemgjord jerkbait som levererar!

Slackhugg på en sjunkande shadteez.

Roligt och drilla från kajak

Tyvärr helt översvämmat med spigg i alla skärgårdsvikar nuförtiden..

lördag 1 juni 2019

Efterleksfisket

Äntligen lite fisk upp igen. Våren har varit trög som vanligt i mina vatten. Man märker att fisket blivit sämre och sämre för varje år här. Knappt man lyckas få en kilosgädda faktiskt, så dåligt har det blivit. Sportfiskarna lyser med sin frånvaro då de vet att områdena inte håller fisk längre. Säl och skarv finns det dock gott av, ser dem nästan varje gång nu hela vägen in i lekvikarna.
För att ändå kunna fiska i dessa vatten testade jag och Mattias lite nya strategier och andra platser.
Vädret var klarblå himmel men en frisk tidvis hård västan fick fart på vattnet i alla fall. Elmotorn fick jobba idag hehe.
Vi började i det grumliga vattnet men med endast nåt missat hugg byter vi plats ut mot klarare vatten och rejälare djup. Här är säkert vattnet mer syresatt och stömmingsstimmen passerar här.
Dagen innan hade jag riggat om en blåsilvrig söderjigg med 20g jiggskalle och stingers. Denna körde jag med längs djupvass och kanter. Efter några timmars nötande hugger det äntligen och jag lyckas knipa en fin 80cm gädda. Kanske att vi börjat knäcka dagens kod. Mattias kränger på en blåsilvrig pigshad och det dröjer inte länge föräns de hugger för honom också. Vi kör på längsmed liknande platser och har en del hugg. Sen är det en gädda som slackhugger min söderjigg o klipper paddeln..har inga fler sådana med mig.. Mattias är igång nu och drar två till ca 70cm. På blåsilver igen!
Huggperioden avtar och vi känner endast något pet. En heldags fisketur är avklarad och vi drar hemåt. Vattentempen låg på 9.9 kring djupa fjärdarna och längst inne i de grunda vikarna kring 14-15 grader.
80cm som högg en bluepearl söderjiggen version 1.

Hårt hugg!

70cms på blåsilvrig pigshad

även den lille ville ha 23 cm gummibete

söndag 5 maj 2019

Blekinge laxresa

Den 1a maj åkte jag ner till Blekinge för att fiska lax med Rasmus. Vår plan var att driftmeta upp de stora vandringslaxarna som går ganska nära kusten just nu. Båten är ganska liten så just driftfiske med ett par sillar på släp skulle nog fungera bra.
Vi hyrde en stuga i yttre skärgården där vi satte upp vår egna fiskecamp.
Alltid skönt att kunna va på plats flera dagar så man hinner komma in i det och sen gäller de ju att tajma vädret med för att komma ut på havet.
Väl på plats kan vi konstatera att det har börjat blåsa ordentligt, upp emot 15-17 m/s i byarna från sydväst-väst. Det går inte åka ut med båten i den vinden så vi får vänta. Vi ordnar betesfisk, men även sillarna är svåra att lokalisera men vi lyckas tillslut hitta dem i en håla.
Temperaturen har sjunkit rejält de senaste dagarna och ligger på knappa 5 grader mitt på dagen, frost på nätterna. Ett riktigt kallras.
Fredag morgon får vi en lucka när vinden vrider till nord några timmar, då måste vi ut!
Upp kl 04 för att va ute på 30 meters kurvan och grundtopparna efter soluppgången. Det tar ca 1 timme ut med träbåten och det går fortfarande en hel del sjö och dyningar efter gårdagens blåst.
Vi släpper ut våra tackel, likt flötestrolling men med en ballong som flöte. Vi driver på och testar ett par hotspots. Under tiden lyckas jag få en torsk, liten men väldigt välmående som tur va.
Fönstret för fisket var på ett par timmar sen skulle vinden vrida tillbaka till hård väst så vi får bege oss in igen efter några timmar för att inte bli överrumplade där ute. Vädret och öppet hav är inget att leka med, speciellt inte när man sitter i en liten båt som vi.

Ingen lax men nu har vi testat metoden och det verkar hett!
Eftermiddagen blåser bort och vi kör lite gädda i en mar istället. Vi drar snipor och framåt kvällen drar Rasmus en fin 4 kilos på klassiska Ran-draget.
Väderprognosen för lördagen såg inte så ljus ut heller, hård sydvästan och kraftiga lågtryck med regn och hagel. Inget väder för att ta sig ut på öppet hav. Vi kör öring istället! Trolling och spinnfiske. Vi testar flera olika platser som ser bra ut och jag lyckas fånga en fin bonusfisk, en näbbgädda ca 600gram, min första så PB på det.
Det pumpar in ett oväder i halvtimmen och det river verkligen i vinden. Efter att ha lokaliserat bra botten för öring har jag en följare. Vi driver och kastar och tillslut ropar Rasmus, Fisk! Han har nött med sin yo-zori och nu sitter den där. En nervös men kort fight så håvar vi en riktigt fin öring. 2.8 kilo och nytt PB för Rasmus, riktigt kul, grattis! Den fisken fick upp vår motivation trots missat laxfiske. Jag har ett hugg av en mindre öring men lyckades inte kroka den. Såg när den kom farande i det klara vattnet.
Jag drar någon näbbgädda till på spinn men mer blir det inte.
Nöjda över öringen drar vi oss tillbaka till stugan och firar med öl och entrecot!
Vi har laxen kvar och det är en utmaning att komma i kontakt med den, speciellt om man inte kan ta sig ut med en stor trollingbåt. Nästa gång går vi ut när vädret är lugnare och då ska de upp!!!

Inblåsta, liten fotorundvandring i byn istället

Gädda ca 4 kilo

Där ute går laxen

På plats över 30m kurvan

Driftmete med ballonger som flöte

Riktigt fin morgon

grymt laddad på att få drilla storlax

näbbgädda som tog ett litet flutterspoon under havsöringstrollingen

spinn i regnbågens tecken. ovädrena avlöste varandra

torsk

trolling runt öarna i jakt på öring

Troféfisken, PB´t för Rasmus, 2.8 kilos silver!