måndag 17 november 2014

Senhöstgäddor

Jag vet, de har varit lugnt med rapporter senaste tiden. Har inte hunnit vara ute på sjön så mycket men summerar det som hänt nu. Smågäddor har de blivit när man väl varit ute.

Lundholmen. Bagan kämpar på med sitt BFT Rügen utan resultat..

söndag 5 oktober 2014

Pike!

Då har gummibetena levererat igen. Denna gång en 90 centimeters som stod riktigt nära en vasskant där vinden låg på. Höst i skärgården är fint!

söndag 28 september 2014

Skärgårdsgädda!

Nu smäller det och gäddan är verkligen på hugget! McRubber och Wolftail levererar gröna raketer på löpande band. Kort filmsnutt på yt.

tisdag 16 september 2014

Hittade gammal gösfilm

Slängde upp en gösfilm på yt. Gamla minnen från gösfisket under 2000-talet.

söndag 14 september 2014

Inspelning av gäddfilm

I helgen var jag och Bagan och spelade in en liten gäddfilm. Vi hade höga förväntningar på ett bra gäddfiske, men en envis nordan satte stop för någon gäddbonanza. Några st lyckades jag dock peta upp. Alla på Svartzonkers McRubber som är en av mina nya mjukisfavoriter!
Länk till filmen här:

söndag 7 september 2014

Abborre + Gädda = Sant

I helgen hade jag besök av Göteborgs-Jimmy och vi körde ett fiskepass i skärgården.
Det blev en hel del abborre på lätta grejer. Vi varierade fisket och gäddutrustningen fick göra höstpremiär. Shallowriggad Mcrubber gjorde jobbet och lurade flera pikes runt 2 kg klassen. Kul fiske i kalasväder!

Premiär för gästbloggaren Bagan!

Jag har äran att få presentera Fredrik "Bagan"s bygghörna där han idag har bloggat om sin egna beteshink. Vi drar inte ut på det utan låter byggmästaren själv berätta!

Bagarns Bygghörna – Bygg din egen beteshink
Idag kan man köpa beteshinkar i nästan varenda sportfiskebutik. Ordinarie pris ligger på ca 250 kr. Så varför ska man då göra sig en egen hink? Man sparar mellan 150 kr – 200 kr lite beroende på vilken hink man väljer att utgå från. Och det är ett fint tail-drag eller kanske ett 2-pack McRubbers! Men framför allt är det ju roligt att göra saker själv!
Steg 1.
Man börjar med att införskaffa sig en hink! Jag köpte min på Hööks för 99kr. Det fungerar egentligen med vilken hink som helst. Men just foderhinkarna är i rejäl plast och har även hakar så man kan hänga hinken på relingen.

Steg 2.
Nu jävlar ska det borras! Antingen borrar man på känn eller så gör man som jag att man mäter man upp hur man vill ha hålen innan man börjar. Det beror på hur man vill ha det. Mätningen var det som tog längst tid och var pilligast. Man kan även borra hål väldigt nära ytterkanten och fila ner en skåra om man vill hänga betena utanför hinken. Personligen tycker jag det är rätt dumt att hänga beten utanför hinken. Men det är upp till var och en hur man vill göra.

Steg 3.
Nu ska vi montera en bärrem. Hinken fyller nu sin funktion men man vill ju kunna transportera sakerna smidigt. Till detta kommer vi använda nylonband som jag tagit från en gammal bag. Är en väska utsliten ser jag alltid till att jag klipper bort alla nylonband och spännen som är hela för man vet aldrig när det kan behövas. Använd fingrarna för att mäta ut var tyngdpunkten är så du får en välbalanserad hink. Sen borrar vi hål. En bricka på utsidan och en på insidan så vi klämmer åt bandet ordentligt. Jag körde med popnitar men det går lika bra med selleri! Eller skruv och mutter om man vill det! Se bara till att bandet är tillräckligt långt för att komma över kanten på hinken så det är ur vägen när du fiskar!

Sammanfattning.

Nu är hinken klar och du kan göra var du vill med den. Vissa borrar hål i botten för att det ska vara smidigt att skölja av betena när man kommer hem. Vissa gör inte det. Jag tycker dock att lite klistermärken ska på för att ge den sin egen prägel! Man kan även göra små S av ståltråd för när man ska hänga sina gummibeten i hinken.

Snyggt jobbat Bagan! Jag ska själv tillverka min egna beteshink och kommer då följa denna superba instruktion. Jag återkommer garanterat i framtiden med fler gör det själv inlägg :)

söndag 24 augusti 2014

Lågtrycksborre

I veckan fick jag hem mitt nya abborrspö. Ett 8 fots Westin W3 Dropshot, 5-28g.
Mycket fin finish och skön klinga.
Behövde provfiska spöet så körde ett borrepass på lördagen. Dock hade ett tungt lågtryck försatt dem i något mindre huggvillighet. En frisk sydvind gjorde dock gäddorna galet i hugget. Efter första ankringen stog det 4-1 till gäddorna mot borrarna.
Envist letande resulterade så småningom i en hel del borre, och fler gäddor.. För att klara alla gäddor testar jag nu med tunn volfram-tafs och efter tiotalet gäddor ser tafsen fortfarande ny ut.
Spöet känns ruskigt bra, vilken känsla! Passar mycket bra till mina 10-15g jiggar och minsta nafs fortplantar sig genom klingan. Kanske att toppen skulle vara i en annan färg men det går ju åtgärda :)

söndag 17 augusti 2014

Borrar borrar och borrar

Augusti är här och abborrfisket i skärgården är i full fart!
Stela ben efter midnattsloppet hindrade inte för ett pass i mellanskärgården med fint resultat. Metoden är jiggfiske, så jäkla skoj! När väl tekniken sitter blir det som en drog och man vet nästan säkert när fisken kommer ta. Håll koll på linan på droppet när jiggen faller mot botten!
Det blev inga jättar men några fick följa med hem till middagsbordet. Nystekt abborre är svårt att slå :P

Sådär ja, efter några ankringar hittade jag dem :)

Relax i all ära, här sitter konkurrenten Akara i mungipan på ännu en fin borre!

Mums :P

Vill du fiska abborre som ett proffs, kolla då in FishEcos "live-fisket" med Henke från Söders sportfiske. De kan inte gå fel efter dessa tips!

torsdag 14 augusti 2014

Semesterfiske del 2

Nästan så man skäms här så Hög tid att blogga om andra halvan av semesterns fiske innan höstsäsongen drar igång :)
Efter allt gösfiske drog jag västerut och hälsade på rutinerade havsfiskaren Jimmy några dagar. Makrill stod på schemat och det blev det också, i mängder!
Vi provade olika metoder för de snabba gröna raketerna. Flötmete, vertikalfiske och den ursprungliga metoden med handhållen lina från vinda. Alla effektiva, men att ta dem på vertikal med klent spö och tunn lina, det fick adrenalinet att gå i topp, svinkul!!! :D
Efter fiskepassen avnjöts makrillen i alla dess former, rökt, grillad och panerad tillsammans med god bira.

Någon vecka senare var det dax för Jimmy att bli guidad i de småländska insjöarna efter gös och abborre.
Värmeböljan gör sig mer än väl påmind och vattentempen ligger på över 23 grader även i de stora sjöarna. Det går åt ordentligt med solkräm och vatten dessa dagar. Vi kör vertikalt prickskytte och våra ögon sitter som klistrade mot ekolodsskärmen. Nästa böj, nästa. Vi fångar gös men de stora uteblir. Men det är skoj att bara få fisk och de va ju Jimmys första gösar någonsin. Sista dagen avslutar vi med lite klassiskt abborrfiske med små jiggar, wobbler och spinnare. Enkelheten i detta fiske är härligt såhär sommartid.

Nu blir det att ladda inför höstens storfiske. Vilken säsong som väntar! Först ut är abborren :)

måndag 14 juli 2014

Semesterfiske del 1

Äntligen kom semestern och några dagar har förgyllts med Fiske! Sammanfattar några göspass. Det började i Mälaren. Jag och kollegan Rasmus har länge planerat och pratat om att försöka oss på mälarens svårflirtade gösar. Det  skulle inte bli enkelt då det är stora ytor att leta på. Vi körde trolling med TDA1 kortet, alltså 2 spö per man per båt. Jag i gummibåten och Rasmus i sin trissbåt. Förutsättningarna va bra, ljumen sommarbris och ganska klart. Vi nöter på med våra pelagiska wobblers ut över djup på över 40m. Det första som händer är att jag får på ett kalashugg, några sekunder senare slakt spö.. en gädda har klippt bomberwobblern :(
Det dröjer fram till kvällssnåret innan Rasmus får dagens första på en deep-diver wobbler intill en djupkant. En fin matfisk och glädjen är total att vi lyckats knäcka koden! Vi nöter på och jag får 2 till på en blyad hemmamålad Invincible. Den sista står även jag för precis efter solnedgång men den är under minimimått. Vi bryter och drar oss hemåt i sommarnatten. En satsning som blev mer än lyckad då vi visste att det inte bara är att "åka ut och hämta dom".
Det va även premiär för mina Shakespeare Uglystick Gold tiger spön. Tillsammans med ambassadeurrullar i 5-6000 klassen är de helt suveräna trollingspön som har känslig topp med bra med rygg för att pumpa in fisken. Rekommenderas!

Det har även blivit lite semesterfiske ute runt Grinda där vi drog smågäddor. Trevligt fiske med 2 roliga kollegor.

Smålandsgösen har jagats i St Nätaren med Bagan och Jonas samt i hemmavattnet Rusken. Det har mest blivit prickskytte då detta är fantastiskt roligt och sån go känsla att känna de aggressiva huggen.
Det har dock varit extremt trögt att hitta större fisk och hittills är den största en 75cm fisk.

Gummit riggat och klart

Rasmus med gös

Första mälargösen ever! Yeah!!!!

Nu har man börjat få grepp om dem :)
Liten Stora Nätaren gös
75cm, pelagisk fisk

och en till :p

Bonus denna gång blir ett litet youtubeklipp från Rusken Open när Dresa missar gösen.

söndag 29 juni 2014

Rusken Open 2014

I helgen arrangerade jag och några småländska fisketokar den fjärde upplagan av göstävlingen Rusken Open. Förväntningarna är som alltid högt ställda när det gäller gösfiske. Speciellt när det är tävling.
22 lag kom till start och nu kan man verkligen se trenden i gösfiske. Det är vertikal som gäller. Trollingbåtarna är som bortblåsta från sjöarna.

Tävlingen pågår i sex timmar och det är total längd samt C&R som gäller. Vi har även en live-rapportering dit man mmsar in bilden på gösen till sekretariatet och så kan man följa ställningen på hemsidan. Väldigt skoj när man undrar hur man ligger till.
Det som inte får hända hände oss arrangörsteam. Efter start några hundra meter ut dör motorn. Dresa konstaterar då att någon stulit bensintanken när båten stått parkerad utanför huset! Mycket tråkigt att folk inte kan låta saker vara i fred! :(
Bogsering av grann-laget in till land igen. Då bryter ett enormt åskoväder ut som varar i över 1,5 timme så tävlingen avbryts för att senare återupptas. Fisket är trögt, kallt klimat gör det inte bättre.

Vi lyckas få motorn att suga bensin ur en lånad 5 liters dunk så vi får lite fisketid. Några små gösar samt en godkänd som räddar vår heder.
Vinnaren av årets upplaga blev Team TWK/Diablo med Mattias Ekdahl och Jonas Frodigh. 9 gösar med total längd på 574 cm. Bra jobbat denna tuffa dag! Värt att notera är att det är första gången vertikalfiske segrar. Övriga år har mete dominerat.
Topp 3. För hela resultatlistan se www.ruskenopen.se
Nästa fiske blir förhoppningsvis mälargös!

LAGNAMN
BÅT
L(cm)
ST
Team TWK / Diablo155749
Team STORGÖSTA114628
Team TBF124478

Team Fin-S. Ola, Robert och en koncentrerad Andreas bakom ratten :)
Genomgång av regler

Inväntar starten

Bogseringen...

Gös i vart fall, en godkänd 46cm.

Icke godkänd!

Segrarna i Team TWK/Diablo

Lite grillning och mer fiskesnack innan man kör hemåt.

lördag 21 juni 2014

Dagen efter midsommarafton

Helan gick igår och den eventuella baksmällan botas med att åka ut i skärgården där alla stockholmare invaderat varenda kobbe och vik. Skönt för alla stadsbor att komma ut i naturen!
Fisket var väl si så där, lite på lågfart så här dagen efter. Men några var inte mätta efter sill och laxfrossan och behagade hugga en saftig grön jigg.
Något kylslaget var det. Nästa helg går Rusken Open av stapeln. Efter det blir de en summering av tävlingen här :)
Skitfiske och glad Midsommar!

Gällnö! Mysigt!

Come to daddy

Sådär ja!

Jag är hungrig, jag äter något som är 100 gånger större än mig själv, det är väl smart :)

Två ledsna öar som intagits av skarvkolonin.

söndag 15 juni 2014

Semesterkänsla ute i mellanskärgården

Jag har gått med i en anrik sportfiskeklubb. Genom klubben får man låna klubbåtar så premiär för det idag. Gummiracern kommer inte pensioneras eftersom den är smidig i de vatten man inte har tillgång till båt eller besvärliga iläggningsplatser. Kommer rusta den för gösfiske i mälaren samt extrabåt vid vertikalfisket nere i småland.

Började kamma av några grynnor och testade ifall abborrarna var hemma. Det var dom inte. Klarblå himmel och nästan vindstilla. Byte av plats men inga borrar. Det mulnade på något samt en lite friskare vind så jag tog beslutet att plocka fram gäddgrejerna istället. På med blåvit söderjigg och pang! Första kastet gav en "2a". Kast 2 och 3, ja pang igen av pigga efterleksgäddor på samma fläck! Inga bjässar men väldigt skoj fiske. Nöter på men det verkar dött. Som sagt, ett testfiske med ny båt och VM-matcherna väntade så begav mig hemåt men taggad inför nästa fiske!

Vindstilla ute på Sandöfjärden

Das båt. Mix-Buster, väldigt stabil att spinnfiska ifrån.

Pike!

Utan Bagan på Rojos toscakaka blir de ingen fisk.

skrevar med gädda. Förhoppningsvis blir det bättre bilder
med GoPro kameran som snart gör entré i båten :)

söndag 8 juni 2014

Småländsk Gös

Nationaldagshelgen spenderades nere i småland och det blev några timmar på gössjön St. Nätaren (svenska rekordet på gös togs här för någon vecka sedan)
Jag och Fredrik a.k.a Bagan prickskjöt gös och testade lite nya vertikalprylar. Slimteez 6 tum var den som levererade bäst denna dag. Inga jättar men ett kul fiske då vi hittade ekon. Ca 10-12 st lyckades vi kroka på ett eftermiddagspass.
Trollade även en eftermiddag i Rusken och klippte en 2,5kilos i hård vind. Annars trögt där.
Laddar inför nästa fiske då vi arrar gösfisketävlingen Rusken Open 2014.
Kika på hemsidan ruskenopen.se för anmälan av lag.

gös tagen pelagiskt på 4-5 m över 12.

det går många små på en stor, det vet Bagan om ;)