tisdag 9 juni 2015

Båtar som fångat fisk!

Litet bildspel på båtar som varit med (vissa är med än) i min fiskehistoria.

Min första egna båt, en Höga Rodd 325. Köpte den när jag var i 15 års åldern..vad va en moped jämfört med en egen fiskemaskin!? Tillhörde en gammal Suzuki 2 hk från slutet av -70 talet, men den gjorde sitt jobb och planade ut båten med mig sittandes på mittoften med förlängd rorkult. Senare fick man låna farsans Suzuki 4 hk så man slapp ro vid gäddtrollingen :) Här ser vi båten en ovanligt mild januaridag riggad för flötestrolling i Lundholmssjön. Båten är fortfarande i drift.
HR 325 riggad för vertikalfiske efter gös nere i sjön Rymmen.
Båten, en Ryds västkustmodell 4.4meter, som är i familjens ägo sedan -70 talet! Och den är fortfarande i bra skick. I denna båt har det trollats upp hundratals gösar och gäddor genom flera generationers sportfiskare. Går mycket bra i grov sjö. 


Denna båt, en Honda honwave T27 gmmibåt blev mitt första flytetyg i Stockholm. Denna båt möjliggjorde mobilt fiske i både sjö som skärgård runtom stan. Med en 6 hk 4-takt planade den ut och gjorde 12-13 knop med mig och fiskeutrustning. Största gäddan som är landad i den båten är 7,5kg. Efter några års ägo är denna roliga "leksak" såld.
Lånebåt via fiskeklubben, en Mixbuster. Har möjliggjort fiske i mellanskärgården och är en av de bästa alu-båtar jag fiskat från (i den storleksklassen) Går i princip stå på relingen utan att den lutar. Trots plan botten går den fint i sjön och planade ut med 2 pers med en sexa i aktern. 

Årets investering, en egen styrpulpet. HR440 sc med femtio kusar där bak. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar