tisdag 9 februari 2016

MK iPilot del 1

I höstas investerade jag i en beggad Minn Kota 55lb powerdrive v2 iPilot frontmonterad elmotor. Kände att de inte va hållbart och effektivt att hålla bensinmotorn igång hela dagarna långa vid spinnfiskepass. Dessutom spenderas ju mestadels tiden på mycket grunt vatten där man inte vill att stålpropellern ska stöta i något, skönt med en i plast där fram nu istället. Jo nu till själva inläggets innehåll. Tänkte lägga upp en serie inlägg med installationsbeskrivning och anpassning till min båt. Del 1 handlar om strömförsörjningen. När jag fick motorn klippte förre ägaren av rödsvarta kabeln så nu har jag nya kablar och anslutningsdon. Om vi börjar från batteriet så tänkte jag köpa Tudor nautica 2x80Ah för att parallellkopplas. Ifrån dessa kör jag quick power release batterikabelskor. Strömkabel 21mm2 förtennt 2meter fram till motor. Desto längre avstånd mellan batteri och motor desto grövre kabel. Säkring 50amp på pluskabeln ca 15-20 cm från batteriskon. I skarven mellan 21mm2 kabeln och MK original ~12-16mm2 kör jag med 50amp batterikontaktdon(laddhandske), enkelt och smidigt att koppla loss om motorn skall plockas av.

Lite priser och inköpsställen:
Batterikabelskor quick release, Biltema, ~120 kr
21mm2 kabel, Stylingbutiken, 50 kr/m
50amp säkring, Stylingbutiken, ~50 kr
Laddhandske 50amp, Batteriexpressen, ~100 kr
Krympslang och buntband, Biltema, ~50 kr

Batterier får man räkna med ca en 1000- lapp per 80ah batteri. Sen lite kabel mellan dem.
Laddade av typ ctek ~500-1000 kr beroende på modell.

I del 2 går vi igenom hur själva infästningen i båten ser ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar