söndag 4 september 2016

Höstfisket är igång!

Denna söndag blev det lite gäddfiske. Det blåste frisk västlig vind och första kanten så small det direkt. Liten gädda på klassiska Seeker Shad. Det fortsätter hugga längs med kanten, små dock. Förflyttar mig in i en vik där vinden ligger på och nu har jag bytt till en rip-curlytail och det hugger igen. Dock smått. Det går från klarblå himmel till gråmulet och det gynnar gäddorna. Nu hugger det överallt men ingen stor. Flera klipper mcrubber motoroil som är en fin färg när det mulnar på. Eftermiddagen rullar på och jag landar säkert 10 talet mindre gäddor och har säkert haft kontakt med 15-20 gäddor av mindre storlek. Har fiskat grunt och bestämmer mig för att gå på lite djupvassar och där klipper en fin på men jag missar mothugget! Nöter på och lite längre bort hugger det igen på rubbern. Den känns fin, kanske runt 3kg, Väl i båten väger gäddan 5100g och är 93cm lång. Klockan är sen eftermiddag och dax att sticka hem. Kul avslutning med en lite större efter ett sådant snip-race tidigare på dagen. Vattentemp ca 15grader och i luften 15-17 ca. 

Merparten av dagens gäddor var i denna size

5,1an. Mcrubber motoroil, igen. Bra avslutning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar