söndag 25 februari 2018

Betesbygge, del 1

Nu tänkte jag beskriva hur jag gjort när jag börjat bygga egna beten. Har inte hoppat på trenden med egenbyggt  förrän nu. Har inte haft tid men nu i full vinter och fiskesug blev jag riktigt sugen och framförallt, plocka fram en egen wobbler som inte finns som färdig produkt på marknaden. Det jag vill åstadkomma är en sjunkande wobbler som har ett fint rull vid mycket långsam inspinning, tänkt att reta gäddorna på djupbranten precis när isen gått. Mina tankar gick till klassiska Cisco-kid och den gången. Tanken att bygga eget kom redan förra året och då gjorde jag en mall på hur jag ville ha betet men där stannade det. Tills nu!

Det finns ju hur mycket läromaterial som helst ute på nätet. Efter några youtube-filmer och bloggar började jag införskaffa allt man behöver. En jädra massa saker blev det. Och för en som bor i lgh och inte har tillgång till garage precis runt husknuten behöver man planera ännu mer. 
Eftersom jag inte tillverkat eget i någon större grad (mest moddat och förtyngt supershadrap och bomber16a för en herrans massa år sen) ville jag inte köpa de dyraste prylarna utan gick på mer budget för att se om jag kommer fortsätta efter några beten.

Jag kommer försöka förklara mina steg via ett antal bilder men kommer säkert glömma hälften, men det går ju alltid lägga till i efterhand och del 2 kommer komma så småningom :)

Vi börjar med själva betet. Trä är materialet! Köpte abachiträ (22mm tjockt) då det är enkelt att bearbeta. Började rita ut min form på träbiten och sen kapa ut. Har fått låna verkstad för detta vilket underlättar oerhört.





Efter bearbetning och slipning testade jag hur det skulle bli med metallskedarna, har inte bestämt mig vilken typ av sked än då de styr gången och djupet.
Dax för viktning och skruvöglor. Jag eftersträvar en långsamt sjunkande wobbler så testar i en hink med vatten. Jag hänger på allt som ska på i senare skede, krokar, fjäderringar, skruvöglor, sked, mm och bly (kör med 10g och 5g päronbly för att uppskatta blymängd). När den sjunker eller svävar antecknar jag hur mycket bly som kommer behövas. 
Betet behöver torka 2 dygn innan vidare bearbetning görs.
Det som är svårt är att veta hur gången kommer påverkas av blyplaceringen men samtidigt är detta lärobeten så kommer bygga fler efter prototyperna är utvärderade. Jag satte 10g bly på vardera sida om mittenöglan. Borra med 10mm borr då blyet är 10mm men jag tyckte de va rätt trögt och trycka ner det så fick banka ordentligt med ett dorn. Efter att blyet är på plats spacklade jag igen med knådepoxy och lät härda. Använd skyddshandskar och välventilerat!



Jag fick tips av min kompis Bagaren att anteckna nr på betena samt skriva ner i en bok hur man placerar bly mm, för framtiden och om du ska bygga fler/ändra på placeringen av viktningen. Nu har jag en egen betesbyggarbok för detta, kan va kul och läsa när man blivit mer erfaren.

När knådepoxyn härdat sliparjag ner det med sandpapper. Nu är det dax för första omgången lack! Jag kör C&W lack från wolfcreek då det verkar va det som gäller.
Innan jag börjar lacka behövs ett torkhjul. Detta för att lacken inte ska rinna av och klumpa sig.

Mitt torkhjul är inte det vackraste men den fyller sin funktion. Motorn är en discobollsmotor för 150 kr på Kjell o co som roterar långsamt men det finns massor av andra varianter som jag va sugen på, tex grillspettsmotor men fr börja å se hur länge discobollsmotorn håller.
Hittade en gammal spöhållarrigg i källaren som jag demonterade för att komma åt virket. Såga och skruvade ihop en ställning som blir lagom för några beten. En gammal tavelram där jag stpänner upp betena i fick bli lösningen. Många kör ju med VP-rör men det får jag ta om jag bygger större torkhjul. Det som var lite trixigt att ordna va hur axlarna skulle rotera så friktionsfritt som möjligt. Kullager hade varit det bästa.. då kom jag på att jag hade en gammal haspelrulle och i lintrissan i bygen finns ju ett ganska stort lager, det fick de bli i den delen där motorn ansluter till axeln i ramen. På andra sidan har jag just nu bara ett glidlager (bult och hårdplaströr) men får fundera på om man kan göra en kullagerlösning där med..
En liten bit gummislang och hårnålar som sprintar är länken mellan motorns axel och tavelramens, detta för att minska motorbelastningen om hjulet börjar gå skevt.


Bilden visar hjulets utformning. Tanken är att det skall rymmas under köksfläkten så det är inte längre än 600mm. 
Då kom jag till nästa "problem". Ventilation av lackade beten. Eftersom det är 2-komponents epoxy som ska torka i över 12 timmar och att det skall vara inne i lägenheten vill jag få bort så mycket som möjligt av de farliga ångorna. Köksfläkten suger ut en del men för att få ännu bättre sug samt även minimera spill och smuts ville jag bygga som ett dragskåp. Detta dragskåp kan ju även användas till målningen. 
Kom fram till att en flyttkartong skulle passa perfekt och efter lite modifikation sitter den tajt mot fläktkåpa samt är superenkel och demontera ifall spisen behöver användas till matlagning.




"Dragskåpet/lackboxen" på plats. Lackning och målning kommer behövas planeras och slottas in mellan matlagning mm. Fläkten har 60min tidur och jag ställer upp spjället med hjälp av en klämma som håller det öppet så länge jag behöver. Det kommer bli undertryck i lägenheten så se till att tillräckligt med luft kommer in via luftintagen vid radiatorerna. 

Nu kan vi gå tillbaka till själva lackningen av betena. Jag måttade upp lika delar i engångsmuggar och blandade allt noga i en pappmugg. Pensla på en omgång sen va de bara att starta hjulet och låta stå över natten. Använde biltemas skyddsmask försäkerhets skull. Penslar av Habo, moddlare. Sådana där gulsvarta man hade på dagis och i träslöjden hehe. Billiga och kanonbra till detta lackjobb!



Satte även lite plast som man kunde täta till boxen med men inte så tajt att det inte kan suga in luft. Vet absolut inte om denna vent-lösning är att rekommendera så var försiktig. Själv tror jag att jag blev lite dåsig för jag sov dåligt den natten.. och helst vill jag inte ha sådana epoxyångor i köket eller lägenheten överhuvudtaget men ute kan de ju inte stå, i 10 minusgrader..

Jaja, väl lackat så blev resultatet kanonbra! Hjulet gick perfekt och lacken va otroligt fin och klar.


Färdiglackade och redo för grundmålning. Spände upp betena med några fjädrar och ståltråd. Jag förstår varför VP rör är smidigare men nu får detta duga, jag är ju nybörjare och behöver testa mig fram. 

Målning. För detta behövde jag investera i en airbrush för nu vill jag måla fina beten med detaljer. Har målat om gamla göswobbler tidigare men då har de bara varit röd-vit så då har vanlig sprayburk funkat fint. Sen är det ju skoj och sitta o pyssla så en hobby i hobbyn så att säga. En biltema kompressor med spruta och tillbehör fick de bli. Färger blev av märket Vallej air, men det finns ju massor av märken, ska prova lite createx framöver också. Allt är vattenbaserat så man kan sitta hemma i lackboxen och måla.


Grundmålad i vit. Första gången jag målar med airbrush, riktigt skoj, beroendeframkallande då man ser resultat så fort! Jag testade lite på ett papper först men tyckte de va lika bra att träna på betet direkt. Hade även varit förbi lundgrens i gamla stan och där säljer de fädiga grundmålade beten mm, bland annat ACE jerks så köpte en sådan för att träna på. Börjar med de klassiska färgerna typ blåvit och rödsvart. Sen får vi ta allt det här med glitter, tonade färger och mönster.




Såhär blev ACE´n. Inte så tokigt för att vara första gången. Blev så sugen på fjällmönster så drog ett nät på den och det blev ju asläckert! Har du inte när så kan jag tipsa om de små vita näten vitlök kommer i. Spänn upp i en liten urklippt kartongram.
De små klämmorna funkar riktigt bra som beteshållare. 

Bagaren har många tips, han vet va han pysslar med. En airbrush spolkopp kan man bygga själv utav en petflaska och en liten bit slang. Där kan man spruta ut färgrester och rengöringsmedel mellan färgbytena. Går ju givetvis köpa färdiga sådana burkar med men hemmabyggt är alltid skoj, och man slipper vänta på leveranser eller springa i butiker å leta. 


Jag fick upp målarångan och målade på. Skar ut schabloner för olika mönster i en gammal plastficka. Perfekt att hålla mot betet o spraya. Mellan varje spray kör jag lite med en hårtork så färgen inte ska klibba.
Det följde med en liten plasthållare för själva sprutan men den passar bara i kompressorn, som jag har på golvet och dit ner vill jag inte sträcka mig å slabba med färg på golvet så tog två av klämmorna och i den passar sprutan perfekt, i bra arbetshöjd när man fyller på färg mm. Som beteshållare testade jag att sätta en klämma med buntband på en penna, som passar i en träbit som bas.






Några timmar senare hade betena blivit målade. Den gulsvarta skulle egentligen bli en firetiger men jag hade fått fel grön, någon matt armegrön som inte va den klara grön som en äkta firetiger har. Dum som jag va glömde jag helt bort att jag kunde blanda blå och gul för att få grön..förskolekunskaperna behöver återupplivas, enkel färglära.
Efter att ha testat lite schabloner och nätmönster är jag ännu mer taggad på att måla fler beten.
Nu är de sista stegen kvar och det är 2 lager lack. och limma dit ögon.




Första lagret med lack är på och hjulet får snurra. Efter 12 timmar är de sjukt fin lyster i betena. Färgerna kommer till liv och ytan är toppen. Lager 2 skall på och det ska bli fint att få montera på skedarna och testa dem!

I del 2 kommer jag påbörja ett tailbete som skall bli min grundtail i min beteshink i år. Den vill jag ha i flera olika vikter en ganska snabbsjunkande för att komma ner ordentligt. De flesta köpetailar är för det mesta långsamt sjunkande eller svävande. Det går ju bra med lite päronbly i beteslåset eller powerdots men vore kul att ha en som kan funka lite som ett gummibete med jiggskalle som man kan fiska av djupkanter med.
Det blev ett gigantiskt inlägg denna gång men mycket att prata om när det gäller betesbyggande. 








2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag undrar vart du köpt dom röda klämmorna du använder till att hålla betena med?

    Mvh Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emil! Lite sent svar, men bättre det än aldrig. Hoppas du hittat klämmor. Köpte mina på Biltema: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/klammor/miniklammor-10-st-2000017620

      Radera