lördag 18 augusti 2018

Sommarinlägget

Det har inte blivit så mycket fiske i sommar för min del men några pass får jag rapportera om här. 
Försökte oss på gösfisket nere i Småland, både trolling och vertikal. Supervärme 35 i skuggan, 25-27 grader i vattnet och inget syre gjorde det mycket svårt och att sjön dessutom utsatts för yrkesmässigt tjuvfiske gjorde saken inte enklare. Vi gick bet helt enkelt.. bytte till abborre bara för att få känna lite sprattel i spöet och det gav som tur va utdelning. Inga jättar men ibland är ett lätt haspelspö och en liten spinnare så enkelt och skoj! Största borren högg dock en liten rapala crankbait så de sollar ut de glupskare exemplaren. 

Jag och Rasmus har gått i tankarna att försöka oss på det kustnära torskfisket här uppe i skärgården, mest för att se om man överhuvudtaget kommer i kontakt med dem. 
Idag for vi ut på öppnare fjärdar i yttre skärgården och testa olika branter och grynnor. 
Andra stoppet resulterade i en simpa till Rasmus. Några drifter till så drar en liten torsk på min 70 år gamla torskpilk! Kör med gösvertikal-utrustning så det blev en liten fight ändå. Torsken släpptes tillbaka och vårt mission va avklarat! Supernöjd med att vår taktik gav utdelning. Rasmus får ytterligare en simpa, orangefläckig, taggig och riktigt häftig. Kul att andra arter än gädda, abborre och öring går att få med.
Vattnet låg nu på ca 18-19 grader på fjärdarna men bara för någon vecka sen hade jag 24-25 i ytvattnet. 
Nästa fiske blir abborre, rapport kommer. 

  
Sommarborre

Simpa

Torsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar