söndag 26 augusti 2018

Den stora upphämtningen

Idag var det abborrtävling med fiskeklubben. Jag och Jimmy var i samma båt men denna gång som konkurrenter då tävlingen är individuell. De tre tyngsta abborrarnas totalvikt är det som räknas. Det gäller att fylla pappret med 3 borrar för att sedan uppgradera med större. Lättare sagt än gjort!
Vi kom ut vid 0830 tiden och åkte bort till en vik med mycket gräs och mjukbotten. Vattentemp på ca 17 grader. Växlande molnighet och svag sydvind. Det sprätter löja i mängder i ytan och här borde det hugga borre i varje kast. Fler båtar samlas kring löjstimmen men bara några få abborrar hugger. Vi nöter på längs med samma kant och för Jimmy börjar det lossna och får en här och där. Det är inga stim och vi får verkligen jobba för att hitta dem. Smågäddorna är i stöten överallt. 
Vid kl 12 behöver vi plocka upp och bege oss till den obligatoriska grillningen 10 min bort. Jimmy har 3 fina borrar, de andra har också fått några var men för mig totalt dött. Men de gäller att inte stressa upp utan lita på det man gör och de platser man väljer. Räddningen var att jag fick låna en traditionell jigg i murrig grön av Jimmy. Den levererar i princip alla abborrar denna dag. 
Efter grillningen har jag två timmar på mig att börja upphämtningen och efter ett tag lossnar det då en fin halvkiloskluns hugger. Det kommer en till och tillslut sitter även den 3e med ca 20 min kvar av tävlingen. Jimmy drar fler borrar och gäddor. Jag lyckas överraskande nog hamna på pallplats som nr 3. Jimmy kniper 2a platsen med ca 40-50gram mer än mig. Kul tävling och fiske med lätt utrustning. Får se om det blir mer abborrepass eller om det blir ett inledande gäddfiske och uppvärmning inför hösten. 

Jiggad borre

Halvkiloskluns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar