söndag 21 oktober 2018

Värmdö gäddcup, hösttävlingen

I lördags var det dax igen för Värmdö gäddcup! Höstupplagan.
Jag och Jimmy bildade Team FishOn och vi var riktigt laddade. Det blev inte många timmars djup sömn för oss, man låg mest och fundera på vilka platser och beten som skulle kunna leverera. 
Kl 8 ljuder startsirenen och gashandtaget åker i botten. Ca 23 båtlag drar iväg åt olika håll. Nu gäller de att hinna först till vår första hotspot som vi tänker kötta på och förhoppningsvis dra en riktigt stor på. Vi väljer att köra grunt och försöka att inte hamna i stress och behöva åka båt mellan platser så vi sätter ner elmotorn och kör, hamrar vass helt enkelt. 
Efter en stund hugger en gädda riktigt nära båten. Jag skulle precis plocka upp min mcmy när den hugger. Den lyckas inte passera det godkända strecket på 65cm, bara att kämpa vidare. Mulet väder, ca 10 grader men totalt vindstilla. Vi hoppas på mer vind under dagen men det kommer aldrig. Vi kör av vass och gräsbälten men det är supertrögt. 
Efter några timmar lyckas Jimmy dra en godkänd fisk på 65cm som tänder hoppet igen. Nu hugger de men vi lyckas inte kroka dem, antagligen småfisk.. vi får nån till icke godkänd. 
Vi tar lunchpaus och pratar taktik. Det börjar dessutom spricka upp och molen skingar sig..det kommer bli än mer svårt framåt eftermiddagen. Liverapporteringen visar att några få lag lyckats bättre än de andra och många lag har fortfarande inte reggat en godkänd. Nu får vi öka tempot om vi ska ha nån chans!
På med elmotorn igen och nöta.  Själv har jag fortfarande jäkligt ont i ryggen efter blekingeresan så har fått köra med lättare beten och haspelspö merparten av dagen. 
Helt plötsligt händer det! Jag får en stöt på min mcmio bara några meter från båten. Det är en stor bakfena som simmar iväg. Kastar mig över andra spöet som redan är riggat med en mcrubber blåvit. Får ut ett bra kast och sen vevar jag i slowmotion så rubbern precis hålls i gungning och efter några meter tar det tvärstopp! Mothugg och sen börjar fighten. Får in den snabbt och efter en nervös rusning trycker jag på så Jimmy kan håva den. En grisgädda! Längesen jag fick en fin gädda på dessa vatten. Mätbrädan visar 108 cm! 
Fisken returneras och man kan pusta ut. Äntligen kom belöningen. Efter 4-5 bompass i våras kändes detta som att kassaskåpet öppnades. Nu va vi ju även med i tävlingen igen med chans på ev pallplats. Vi öser på de sista timmarna men lyckas inte med någon mer över 65cm. 
Tillbaka till prisutdelningen möts man av många som haft otroligt segt fiske. En del har fått ganska mycket smått och ett fåtal team har fyllt eller knappt fyllt pappret men de är dom som kniper pallplatserna, bra jobbat i svåra förhållanden! 
Vår gädda blir tävlingens längsta och jag får motta en pokal och ett superfint jerkbete, Grinder,  gjort av Lovley lures. (http://www.lovelylures.com/).

Årets största gädda, 108an.

Bonus var att vi kunde vara med i Betescupen där vi fick ihop 236cm på våra tre gäddor. Kunde inte fiska båda dagarna men rolig tävling!




kl. 07. Skärgården som en spegel

Mot tävlingen, superladdade!

Dax att hoppa i båtarna

precis innan startsignalen.

Liten gädda men godkänd till betescupen :) Högg en Mcmy hotpike.

Jimmy med vår första godkända! Oerhört viktig fisk i tävlingssammanhang. Högg en seeker shad!


Blåvit Mcrubber har räddat mig så många gånger, även denna dag! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar