söndag 3 mars 2019

Ny säsong, nya förväntningar!

Då har det hunnit gå mot vår och en ny fiskesäsong. Ska bli otroligt skoj att komma igång igen! För en stund verkade det som att våren kom ovanligt tidigt, i mitten av februari och sportlov, då skall det vara tjocka isar och snö men nu var det barmark och 4-7 grader varmt med några dagar kring 9 plusgraders-strecket.. Inget isfiske alls denna vinter..de veckorna när det gick gå ut låg jag hemma sjuk. Tråkigt men har istället förberett mig hemma inför båtsäsongen. Läst allt om gäddfiske igen, kollat youtubevideos, servat rullar och byggt klart mina tailbeten! 
Tänkte uppdatera bloggen med den senaste tidens betesbygge och lite annat smått och gott.

Det blev ett gäddpass tillsammans med Mattias i mellandagarna, flötestrolling med död mört ute i en fjärd på Värmdö. Det gav inget men en riktigt fin vinterdag med nån plusgrad och solsken. Vi spinnfiskade sista delen men lika segt det. 

Tillbaka till betesbygget.
Har inte gjort några beten på länge men inför våren vill jag få klart allt jag har omålat.
Köpte även omålade beten från betesbyggarkiosken för att träna på med airbrushen. 

Till detta så fick jag även tips ifrån Jim om en ny typ av beteslack som inte kräver torkhjul samt inte lika hälsofarlig som epoxylack. CAB eko där man doppar eller penslar på lacken. Detta lät lovande då jag inte har någonstans att lacka med epoxy. Är medveten om att lacken inte blir lika hård men mina gäddbeten är till för att slitas.
Att doppa lackade plastbeten gick otroligt smidigt. 3 dopp blev det, ett dopp per dygn. Nu efter flera veckors torkan tycker jag att lacken sitter bra och känns stabil. Byggde en liten torkställning av en plastback, kartong och silvertejp. 

Dopp-dax


Betena får torka 24 timmar mellan doppen samt att de får torka tvärtom varannan gång.

Dessa kommer locka grov gädda!

Hittade en gammal buster som jag målade om till en dov orangesvart. Kan nog vara bra tröga dagar eller funka vid speciella ljusförhållanden.
Mina egna träbeten har också målats klart. Dessa kommer bli grymt skoj att fiska med. Några ska vara suspending och några lite mer sjunkande så man kommer åt djupkanterna bättre. 
Testade att foliera några med biltemas silverfolietejp för att göra en blåsilvervit. Skar ut tejpen efter sidorna men nästa gång ska jag foliera hela betet och måla över mer istället, nu ser man en skarv..inget gäddan bryr sig om men jag. Har en ny typ av bete i tankarna men än så länge bara en skiss. Får se om jag hinner bygga i vår eller om fisket kommer äta upp tiden. Kommer ha nog med att fiska in mig på alla nya beten.
 

Folierad med silvertejp

Under målning

Dessa tror jag kommer bli heta. Som ni ser har jag inspirerats av ABUs klassiska färg YP.


Bustern får ett nytt öga. 

Dopp och avdroppning över burken. Den mjökliga färgen på betet blir snabbt helt transparent.

Batchen med tailar är färdiglackade och öglorna med cupwashers limmade. Nu ska bara ringar, krok och rätt tail på!

Ett annat litet projekt var att byta slang på länspumpen. Passar på att lägga ut några bilder på hur den konstruktionen ser ut. Har satt fast en biltemapump i en perforerad plastback så att den står stabilt i båten men även är flyttbar, tex om man vill pumpa ur vattnet ur fisksumpen(stor plastback vid tex abborrefiske eller mete). 
Sätter fast pumpunderredet med några buntband i plastbacken och trär ut slangen genom ett större hål. 



Glöm inte säkringen ifall du kopplar rakt på batteriet. Min förra pump gick torrvarm en sommardag och skar ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar