fredag 30 oktober 2015

Äntligen fullt ös!

Idag tog jag ledigt från jobbet (halvdag så lika bra att ta chansen) och åkte ut på gäddfiske. Det var totalt vindstilla men mulet som tur va. Vindstilla är ju inte det bästa men de skulle visa sig att gäddorna inte brydde sig om det idag. I första kastet ser jag Mc-rubbern bli tillputtad av en liten snipa men den sitter inte..andra så sitter en bättre! Första timmen blir hektisk då det i princip hugger hela tiden. Flera gäddor följer betet flera sekunder för att sedan gapa stort i spinnstoppet! Kul och skåda på grunt vatten! Vattentempen låg mellan 9-10°C och de va aggressiva och gjorde rejäla rusningar. Fiskade grunt med shallowskruv. När dagen är slut har det säkert landats och återutsatts 15 talet gäddor och säkert lika många missade hugg, pill och följare. ~14 på Mc-rubber motoroil (totalt söndertrasad!) och en på Mc my hotpike.
Nedan ett bildcollage över några fina gäddor.

Ut och fiska!

söndag 11 oktober 2015

Oktobergädda

Jag och Jimmy åkte ut för en dags gäddfiske. Vädret visade sig vara för fint..som vanligt denna höst..sol, mycket svag vind från norr och klart vatten gjorde det knepigt att få dem att hugga. Tillslut över en gräsbotten högg en liten pike min mcmy hotpike. Jimmy fiskade med sitt nya bft spö och kände sig nöjd..dock blev de inget för honom idag. I slutet klippte en minigädda hotpiken igen..Inga stora och ingen mängd men en kanondag i solen på sjön!

söndag 4 oktober 2015

Höstuppdatering

Det har gått ett tag sen senaste fiskepass på grund av andra saker och resor. Men nu var det dax igen! :) Med mig var kollegorna Renato och Gustav. Vi började med gäddfiske men ett vindstilla och soligt väder gav bara följare och någon vind verkade det inte bli så efter lunch bytte vi taktik och gick över till abborre.
Det visade sig också knepigt och efter ett evigt letande hittade vi dem. Vi drog några st på relaxjiggar i 3,5 tums format. Kul när det hugger!

måndag 31 augusti 2015

Borre, Stor Borre!

Äntligen har abborrfisket kommit igång på allvar i skärgårdens vikar! En rekrunda på lördagen gav abborr-bonanza utan dess like. Trögt på dagen men framåt kvällen kom huggperioden. Det högg i princip i varje kast ett tag, då är det kul att fiska! Flera fina halvkilosklunsar med en topp på 7 hg för kompisen Filip.

På söndagen körde vi en liten tävling inom fiskeklubben jag är med i. Hade med mig Jimmy som gästfiskare. Vi körde de platser som gett fisk tidigare men det va trögt, otroligt trögt. Fick en abborre i timmen kändes det som...och någon topplacering i tävlingen såg ganska mörk ut vid halvtid.
Sen händer det. Efter gemensamt fikauppehåll smäller en storborre på Jimmys jigg. Fin fight och en kilosborre glider in i håven! Nytt pers för Jimmy, skoj :)
Vi fick några hyggliga fiskar till men långt mellan huggen. Grön jigg funkar bäst.

Vid invägning visar det sig att Jimmy klått allihop med god marginal och vinner hela tävlingen, överlägset! Skitkul, grattis! :D
Själv trillar man in på en 4e placering men vad gör det när vi fått kilosborre, båtrekord och nytt PB. En riktigt fin abborrhelg med kanonväder. Dessutom fick vi många fina gäddor som gav god kamp på den lätta utrustningen. Denna höst känns som storfiskehöst! :P

Filips nya borre-PB, 720 gram! Coolt :)

Abborre, 960 gram. Nytt PB för Jimmy.

lördag 22 augusti 2015

Sol, picknick och gädda!

Idag hade jag finbesök i båten av Renato, Hanna och Carlos.
Uppgiften var att se till att Carlos skulle få sin första fisk i svenskt vatten..
Vi fiskade av lite lovande abborrplatser men hade bara något enstaka pill och följe.
En skön fikapaus i solen på några klippor gjorde denna dagen riktigt fin! Det skulle dröja till sista kastet (!) innan första fisken klev på. En liten gädda som givetvis författaren själv drog, på litet spinnerbait. Den händelsen avslutade en jättefin dag ute i skärgården med gott sällskap. ☺

måndag 17 augusti 2015

Mälaren Perches!

I helgen gästade jag min kollega Rasmus hemmavatten Mälaren för abborrfiske.
Han har några klassiska grynnor där storabborren sägs husera.

Vi startade dagen med löj och mörtfiske. En 20 minuter senare hade vi en hink full med fina betesfiskar. Rena lördagsgodiset för storborren!
Framåt kvällningen var vi på plats för första ankringen och efter några positionsjusteringar hittade vi rätt. Det dröjde inte länge förrens Rasmus flöte dyker och han krokar dagens första borre. En fin liten rackare som får gå tillbaka. Kvällen löper på med några korta huggperioder. Båda får fisk.
Givetvis är det hemmavattnets abborrkung som drar de största men själv är jag nöjd med att fånga mina första sensommarborrar på old school flötmete!!! Va skönt det är att vara "back to basic" ibland och göra det enkla, det förhöjer fiskeglädjen och rekommenderas. Lämna ekolodet och gpsen hemma för en kväll.

Stundtals gick det till på detta vis

onsdag 29 juli 2015

Semesteruppdatering!

Lata dagar i solen...I wish! Denna sommaren har inte varit på topp vädermässigt sett. Blåst, regn och mulet..känns redan som höst trots att vi inte är inne i augusti än. Vattentempen i skärgården ligger mellan 15-16 grader bara. 17-18°C i insjöarna i Småland.
Förra veckan vertikalade jag och bagan, det kan ni se i filmklippet i förra inlägget. Nu tänkte jag posta lite bilder från fisket också.
De senaste dagarna har jag försökt mig på abborrefisket men med mycket klent resultat så växlade till gädda idag och fyra fiskar opp samt en del följe och hugg.
Ser fram emot augusti och förhoppningsvis ett bättre och bättre abborrfiske.

Skärgårdsgädda med fin täckning tagen på en Seeker Shad

Bagan med dagens minsta gös

Tosca från rojos!

mr blogger med gös

och en liten pike!

en aning större

gös i vart fall..

den högg en svartröd!

rätt najs! Dagens största gös tagen av Fredrik a.k.a Bagan

det högg trots mycket hårda vindar

torsdag 23 juli 2015

Dagens vertikalfiske

Postar en liten video från dagens blåsiga gösfiske med Fredrik "Bagan" Isenknut som drog på en fin 2a på rödsvart vertikaljigg. Vertikalfiske är så jäkla skoj, mer än beroendeframkallande må jag säga!
En mer utförligare sommaruppdatering kommer inom kort :)

tisdag 9 juni 2015

Båtar som fångat fisk!

Litet bildspel på båtar som varit med (vissa är med än) i min fiskehistoria.

Min första egna båt, en Höga Rodd 325. Köpte den när jag var i 15 års åldern..vad va en moped jämfört med en egen fiskemaskin!? Tillhörde en gammal Suzuki 2 hk från slutet av -70 talet, men den gjorde sitt jobb och planade ut båten med mig sittandes på mittoften med förlängd rorkult. Senare fick man låna farsans Suzuki 4 hk så man slapp ro vid gäddtrollingen :) Här ser vi båten en ovanligt mild januaridag riggad för flötestrolling i Lundholmssjön. Båten är fortfarande i drift.
HR 325 riggad för vertikalfiske efter gös nere i sjön Rymmen.
Båten, en Ryds västkustmodell 4.4meter, som är i familjens ägo sedan -70 talet! Och den är fortfarande i bra skick. I denna båt har det trollats upp hundratals gösar och gäddor genom flera generationers sportfiskare. Går mycket bra i grov sjö.

Denna båt, en Honda honwave T27 gmmibåt blev mitt första flytetyg i Stockholm. Denna båt möjliggjorde mobilt fiske i både sjö som skärgård runtom stan. Med en 6 hk 4-takt planade den ut och gjorde 12-13 knop med mig och fiskeutrustning. Största gäddan som är landad i den båten är 7,5kg. Efter några års ägo är denna roliga "leksak" såld.
Lånebåt via fiskeklubben, en Mixbuster. Har möjliggjort fiske i mellanskärgården och är en av de bästa alu-båtar jag fiskat från (i den storleksklassen) Går i princip stå på relingen utan att den lutar. Trots plan botten går den fint i sjön och planade ut med 2 pers med en sexa i aktern.

Årets investering, en egen styrpulpet. HR440 sc med femtio kusar där bak.

söndag 7 juni 2015

Söndag eftermiddag

Tog mig ut på ett eftermiddagspass efter gädda. Riktigt starka vindbyar från syd gjorde det svårt att ha båten i bra position så man fick jobba en del idag med manöverering. Hade en fin drift på en lovartsida och då högg en gädda. Hade nåt hugg till på samma fläck men den ville inte upp. Lite fler småstötar men annars segt. Var som sagt bara ute några tim och provade men alltid skoj när det hugger! Gäddan föll för en blåvit Mcrubber. Temp i vattnet ca 11,5-11,7°C.
Nya tag nästa gång!

måndag 1 juni 2015

Måndagsgädda!

Dagens meny bestod av gädda. En gammal tradition att alltid fiska den "1a" varje månad har återupplivats efter en mycket lång frånvaro. Idag tog jag med mig kollegan och seglaren Ulf ut på skäret för lite båtåkning samt fiske. Det hann bara gå 4 kast, sen satt den på blå Rubber. Båtens första gädda. Det här bådar gott inför framtida fiske. Vi var som sagt bara ute en kort tur och åkte mest runt bland alla öar. Det blåste frisk sydan så det blev en ruff båtfärd på de öppna flaken. Båten känns ändå väldigt säker och tar sig fram fint. Vi får se om helgen hinner bjuda på mer efterleksfiske, det är så grymt skoj!!! 11,5 grader i vattnet just nu.

Båtens första! :)

Kapten Uffe

och en liten video på det :)

söndag 31 maj 2015

Transporthållare

Monterade 3 st transporthållare av märket wiggler. Material av aluminium.

söndag 24 maj 2015

Gäddracer!

Sportfiskesverige! Fisket har fått nya dimensioner, i form av ny båt.
En HR 440sc med Suzuki 50hk 4t blev det :)

2 st provrundor har det blivit för att lära känna båten. Nu har jag och min småländske fiskekompanjon Dresa samma båtmodell och motor. Känns mycket bra!
Idag blev det en tur till Vaxholm sen tillbaka till hamnen där jag drog om en del el för att kunna koppla in ekolodet och kartplottern ordentligt. Nu ska det letas rostfria spöhållare :)

fredag 15 maj 2015

vart håller dom hus?

Visade Simon skärgården och gäddfiske. Endast 2 följare och något pill..trögt i lektider. Men någonstans måste de ju vara, men vart? En gåta för mig som aldrig fiskat i denna del av skärgården på våren tidigare..kaffet var i alla fall gott :)

tisdag 5 maj 2015

4 följare

Var ute en sväng i söndags för att fiska gädda. Sökte av olika vikar utan resultat. Hade 4 st följare med hela vägen in till båten, på 4 olika beten. Gick ner i storlek när de bara följde större gummin men dom ville inte hugga i alla fall. Vädret var soligt men en frisk vind på eftermiddagen hjälpte inte..vårkänslan har i alla fall kommit :)

tisdag 14 april 2015

Vackert väder!

April, vår i luften och stor gädda i sikte!
Jag och Jimmy drog ut i skärgården för att försöka höja våra PB´n. Lättare sagt än gjort. Först stiltje och dimma för att sedan bli klarblå himmel och sol, men ingen vidare vind. Skönt för det oblekta folket att sola lite men inte för fisket. Jag hade en stor följare, nåja 5+, efter i en grund vassvik men den ville inte.
Det dröjde till efter lunch innan första 2an satt för Jimmy, på hans nya McPike! Vinden hade då ökat en aning och gäddorna verkade lite mer oskygga för vi hade några hugg som vi brände. Tillslut satt även en liten för mig på blåvit rubber. Vi slapp iaf det fula namnet och med en rejäl D-vitamininjektion drog vi tillbaka till stan och stundande festligheter.

mot gäddvikarna!

ölandes jimmy

öl är gott

liten pike, men idag räknades allt!

söndag 29 mars 2015

Mässa och gädda

Förra veckan besökte jag sportfiskemässan i Jönköping. Hittade några fynd men inte lika många som förra mässorna. Men det är väl att man blivit lite kräsen också vad man köper för prylar :)
Fick tag på ett Savagear MPP 8 fots spö upp till 25g i alla fall samt lite nya gäddbeten!

Dessa beten fick premiärkastas denna helg och redan efter 3e kastet smäller en gädda på. McHybrid rödsvart har presenterat sig.
Jag provade lite nya områden som jag tyckt såg heta ut via satellitkarta. Och visst höll de fisk men inga stora denna tur. Rödsvart hybrid och mcrubber dominerade dagen som var ganska mulen och alldeles för lite vind i mitt tycke, stundtals bleke vilket försvårade fisket i det klara vattnet.
En annan båt låg i samma vik och de hade då 11 gäddor på 4 man så det går absolut ha fint fiske, bara man lokaliserar dem kan de stå väldigt tätt. Jag valde att fiska ganska grunt denna gång medans de hade fått de flesta på 4-6 m. Vattentempen pendla mellan 3.5-4 grader. Ett roligt fiske med flera upp samt mycket stötar.

Dagen började kl 9 med att smaka på jonas 30-års present :)
Sen bar det iväg till elmia.

Bagan kollar gäddbeten

Gäddshow med SZ, Trumman mfl.

och så till helgens gäddkavalkad:

Dagens vinnare :)
Lugnet före stormen, skärgårdslivet har inte riktigt börjat än.