söndag 15 mars 2015

De tusen kastens fisk..

I helgen var det riktat fiske efter östkustens storvuxna Havsöringar, även "de tusen kastens fisk" av en viss anledning.

Lördagens fiske körde jag och Rasmus, runt grinda. Mycket trögt trots kalasväder, dock en kylig nordan. Vi nötte av grundvikarna med sandbotten men ingenting. Senare på dagen har jag dock en följare efter som vände precis utanför båten. Den gick inte locka till hugg igen. Rasmus tros ha haft något hugg också. Efter några hundra kast senare och att solen gått ner bryter vi. Två pass öring avklarade i år utan hugg...nu va alla förhoppningar på morgondagens guidning.

Söndag morgon kl 0550. Klockan ringer och det är dax att kliva upp. Inte många timmars sömn, då man har legat spänd med tankar kring den gäckande öringen.
Kl 0730 möter jag, kollegorna Henric och David upp vår guide, Robert Andén. Även känd från filmserien svenskt fiske och en legend bland fiskeguiderna.
Efter kl 8 är vi ute på sjön och börjar fiska av en grund vik..vi kastar med olika beten och det hinner inte gå lång tid  10-20 kast? föräns Davve skriker, jag har fisk! Ett stort plask snett bakom båten och snabb håvning. Havsöring, 2.9 kg, 70 cm! Grattis....det va just dom där tusen kasten...killen har inte fiskat på hela året! Snacka om flyt, men superskoj att det kommer upp så tidigt, det sporrar oss ännu mer på ett bra fiske.
Dagen flyter på, inga följare eller hugg.
Vi lunchar en fin grillunch i klarblå himmel och vårsol. Efter detta känner vi oss riktigt taggade, Robban vår guide säger att han tror de blir minst 2-3 st kontakter i em
 och det visar sig mycket rätt. Vi hittar en kant där vi ser flera stora följare och snart sitter Henkes första! En fin 2,4 kilos. Nu började dagen räddas för många i båten, utom mig...henke plockar ytterligare en liten som får gå tillbaka och har x antal följare.
Mina tankar börjar förflyttas från förhoppning till, jag har väl några tusen kast kvar tills min första.. men sen så! Ny plats, drift från oväntat håll och guiden säger till mig, kasta där. Vicke-vobblern landar på rätt ställe, vev-vev-vev-PANG! Hugget är distinkt och jag ser direkt att det är en fin havsöring. Det blir en relativt snäll fight. Min första östersjööring va hemma, 1300 gram och 53cm. En riktigt fin avslutning på dagen. Alla har fått fisk, och vi slog tydligen gäddfiskarna i antal också denna dag vilket talar för att de va öringens dag :) Men som sagt, Nu har jag verkligen tusen kast igen tills nästa kommer. Det är de som är utmaningen och tjusningen med fiske, inte bara åka ut och hämta.

Hårt slit lönar sig alltid! Tills dess tighta linor.

morgonstund har guld i mund

och de tog David sanning på. 2.9kg 70cm! Grattis!

det gick fort med 150 hästaren

das båt

smakade mycket gott!

Och Henrics 2.4a. Den ska du va riktigt nöjd med :)

Tillslut, författaren själv med en supersnygging! 53cm.
Vilken dag :D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar