onsdag 28 december 2016

Summering av 2016

Nu är det dax att summera 2016 års fiskesäsong! Det blir lite höjdpunkter och utvärdering av en del ny teknik som hårdkörts under gånga året.

Detta år har största delen av den nedlagda fisketiden gått till gädda i skärgården.
Isfisket blev inget av, ett pimpelpass efter borre bara. Isen kom sent men låg ett bra tag i de grunda vikarna. Båten gjordes i ordning och kom i precis i början av april.
Jag och Jimmy satsa på förleksfisket och vi lyckades få några skapliga gäddor. Jimmy fick nytt PB på 4kg ganska omgående, vilket va skoj! Jag lyckades aldrig knipa någon riktigt fet madam men flera +90cm fiskar kom upp precis innan leken. Alla på Mc Rubber!
Precis när gäddfisket börjat lossna behöver båten in på verkstad. Powertrimmen till motorn har dött. Det blir problem med leverans från Suzukis centrallager av ny reservdel så båten är borta i princip 1 månad!
I juni kunde gäddfisket återupptas men inga stora innan semestern.

Jag var borta på lång utlandssemester detta år så inget sommarfiske. I slutet av augusti och början av september fiskades det borre. Lite trögare fiske i mellanskärgården denna säsong, kanske att vattentempen och rätt kasst väder gjorde att de inte riktigt va på hugget de gånger vi var ute.
Placerade mig på andra plats både i abborre och gäddtävlingen som fiskeklubben anordnar. I abborretävlingen vann Mattias som fiska med mig i min båt, så vinstsviten fortsätter för båten.
September och oktober levererar en hel del gädda, speciellt i början av hösten. De gånger det blev fiske blåste det mycket från norr och den vinden är ingen favorit, de flesta ställen behöver sydlig vind för att kunna fiska i lovart. Ett havsöringspass (jimmy bommade en) i slutet av oktober i dåliga förhållanden, lågvatten och kuling nordanvind avslutade båtsäsongen.

I år har jag testat en hemmagjord skrovduk. Detta för att testa om man kan minska påväxt av havstulpan på båtens undersida. Jag vill inte bottenmåla och förra året blev det att köra till båttvätt som borsta rent flera gånger. Detta va ganska kostsamt och det är en bit bort till närmsta tvätt. Har sett att det finns flera produkter på marknaden som är som en flytmatta man kör upp båten på. Dessa är också saftigt prissatta. Jag gjorde en hemmagjord av en vanlig presenning som spändes upp mellan Y-bommarna så att den sluter tätt mot botten samt hindrar solljus och nytt syrerikt vatten komma i kontakt och på så vis göra det gynnsamt åt havstulpanerna.
Jag har inte tagit upp båten en gång denna säsong så var spännande att se hur det såg ut när den togs upp.
Kan nu konstatera att presseningen gjort sitt jobb, mycket bra! Kanske 10-15 små tulpaner längst i aktern och runt motorfästet, de va allt! Botten är ren och vit!
Blir att förbättra konstruktionen nästa år med smidigare fästanordningar.

Denna säsong va första med en frontmonterad elmotor. Vilket lyft! Den beggade Minnkotan med inbyggd gps har funkat klockrent. Efter att ha bytt batteri (gamla fritidsbatteriet 86ah) hade gjort sitt och ett 80ah agm från biltema levererar el en hel fiskedag. Har knappt använt ankaret och jag undrar hur många fler kast och bättre drifter det blivit än förrut!? Det hemmagjorda fästet i fören på båten sitter stabilt.

I år har jag enbart kört med flourcarbontafs 0.9mm till gädda. Svårt att säga om det gett fler fiskar jämfört med stålwire. Det som varit positivt med grov FC är att slippa trassliga och ihopskrynklade wires efter gäddhuggen. Kommer fortsätta med FC nästa år då de kanske gör skillnad när de är vindstilla, klart i vattnet och grunt.

Gjorde ett litet pass nu i mellandagarna med fiskeklubbens lilla roddbåt för att få komma ut lite, det är ju öppet vatten och någonstans står ju gäddan..men denna gång va de tjuriga.. 1-2 grader i vattnet..så hade inte förväntat mig någon bonanza hehe. Nu blir de å se om de blir någon is efter nyår eller om man ska behöva vänta tills sjösättning i mars/april. Har ju sportfiskemässan på Elmia att se fram emot samt lite fiskeserier, Pike Fight, Perch-pro och Fly vs Jerk! :)

Mellandagspass några timmar..men inget hugg denna dag

Öppet vatten den 28e dec. 1-2 grader i vattnet men lite isskorpa längst in i vassarna.

söndag 9 oktober 2016

Flera gäddpass avklarade

Dax för en kort uppdatering av bloggen. Har varit ute vid flera tillfällen och fiskat gädda.
24/9 - Jag, Mattias och Elias var ute. Nordliga vindar och några mindre upp innan lunchen. Sen kom solen och huggen avtog markant. Vi letade vindutsatta kanter och när molnen kom framåt eftermiddagen kunde vi landa några till. Elias hade på en havsöring på pigshad motoroil men tappades direkt vid båtkanten. 10 talet gäddor upp totalt.

2/10 - Jag och Jimmy åkte ut på ett eftermiddagspass. Ganska trögt i det soliga vädret. Nordanvindar. Jimmy fick några st på offsettriggad pigshad motoroil långt inne i glesvassarna. Jag bommade denna gång trots många hugg men fick inte till mothuggen.

8/10 - Jag och Johan var ute en sväng mellan kl 10-15 i Löknäs. Mycket hårda nordanvindar tvinga in oss där för lite lugnare vågor. Johan fick 4-5 st och jag 1. Mycke kontakter men svårkrokade. Ingen riktigt stor. vi tappade nån på ca 3kg.

9/10 - Fisketävling med fiskeklubben. Återigen mycket hårda nordan nordost vindar som gjorde det tufft att fiska av många platser. Vi försökte dock på de vindutsatta ställena. Jag och Mattias körde i min båt. En del kontakter men svårkrokade. Mattias fick ett par st runt 1,5-2.5. Jag brände flera på mcrubber men lyckades kroka en 3,7kilos. Kom 2a då en annan fick en 5 kilos.

Mattias med en liten snipa

Elias fightar en gädda

Snipa

Liten men ack så viktig på tävling! C&R på den.

söndag 4 september 2016

Höstfisket är igång!

Denna söndag blev det lite gäddfiske. Det blåste frisk västlig vind och första kanten så small det direkt. Liten gädda på klassiska Seeker Shad. Det fortsätter hugga längs med kanten, små dock. Förflyttar mig in i en vik där vinden ligger på och nu har jag bytt till en rip-curlytail och det hugger igen. Dock smått. Det går från klarblå himmel till gråmulet och det gynnar gäddorna. Nu hugger det överallt men ingen stor. Flera klipper mcrubber motoroil som är en fin färg när det mulnar på. Eftermiddagen rullar på och jag landar säkert 10 talet mindre gäddor och har säkert haft kontakt med 15-20 gäddor av mindre storlek. Har fiskat grunt och bestämmer mig för att gå på lite djupvassar och där klipper en fin på men jag missar mothugget! Nöter på och lite längre bort hugger det igen på rubbern. Den känns fin, kanske runt 3kg, Väl i båten väger gäddan 5100g och är 93cm lång. Klockan är sen eftermiddag och dax att sticka hem. Kul avslutning med en lite större efter ett sådant snip-race tidigare på dagen. Vattentemp ca 15grader och i luften 15-17 ca.

Merparten av dagens gäddor var i denna size

5,1an. Mcrubber motoroil, igen. Bra avslutning!

söndag 28 augusti 2016

2 x borrepass

Två abborrepass är avklarade. Ett kort pass efter jobbet och en abborrtävling med fiskeklubben. Kortpasset gav flera fina borrar som jagade ytligt så smålöjan sprätte i vattnet. Kort men intensiv hughperiod innan mörkret la sig. Söndagen var tävlingen. Upp tidigt och tillbaka i samma vik. Men totalt dött. Fiskeklubbskompisen Mattias lyckades dra några fina innan förmiddagsfikat men långt mellan huggen. Jag lyckas tillslut lite desperat få några st på klassisk vit twintail över naten. Gråmulet väder. 14-15 grader i vattnet å nordan är ingen hit. Eftermiddagen är lika seg och vi lyckas få upp några till kring 400-500g på shadjiggar och dropshot. Det visar sig att Mattias vinner tävlingen och jag kommer på andra plats bland ca 18 deltagare. En vinnarbåt även i år det får jag vara glad över. Nya tag nästa gång!

söndag 21 augusti 2016

Då var det dax igen! Gäddfiske! :)
Jag och Jimmy åkte ut för att ta igen missad fisketid och försöka få någon gädda till tävlingen sommargäddan som fiskejournalen anordnar. Gråmulet och totalt vindstilla när vi kommer ut. Sen kom regnet i skurar för att tillslut ösa ner oavbrutet. Ca 15 grader i vattnet. I första viken har Jimmy ett hugg men missar. Jag får en 79cm i samma vik på seeker shad. Timmarna går och det är riktigt segt. Inte ett pill. Vi byter område och jag lyckas kroka en liten till på seeker. För Jimmy är det trögt. Ännu värre väder kommer med en tjock dimma. Tur att kartplottern funkar. Det blir ingen mer gädda och vi packar ihop och åker hem och torkar. Nya tag nästa vecka!

Seeker shad. Färg bluegill. Funkar bra på sommaren när de är mulet och regn. Denna har gjort sitt då både tail, nos och krok (klippt för lättare release) är borta efter gäddans framfart.

Dimman börjar rulla in

onsdag 10 augusti 2016

Juli, bara ett minipass.

Jag har varit på semester i en månad så inget fiske. I början av juli åkte jag ut och provade på borren och fick smått. Lägger ut liten bild på det. Dropshot funkade klart bäst då de tryckte på botten ( 4-6m). Ska bli spännande att åka ut nu när abborren borde va rejält i hugget efter sommarens värme. Kommer fler uppdateringar inom kort!

fredag 1 juli 2016

Sommaruppdatering

Har varit dåligt med rapporter på senaste tid. Nästan hela maj var båtmotorn på service och reparation och en powertrim-del som inte fanns på lagret i Sverige dröjde men tillslut fick jag tillbaka den :) Då var inte jag, Jimmy och Rasmus sena på att sticka ut och fiska gädda. Den 19 juni fick vi ca 10 talet gäddor och lika många bommade. Vi hitta dem längs med stenkanter och djupvassar. 15-16 grader i vattnet. En brunguldig savage gear real eel och klassiskt blåvitt skeddrag funkade bäst denna halvmulna och blåsiga dag.
Har även hunnit med ett makrillfiske på midsommar utanför Uddevalla :)

Rasmus med dagens första, på skeddrag

Ola med en välgödd gädda, tagen på söderjigg

Jimmy med en Real eel åla-gädda

Makrill tagen på klassiskt handhållen lina och stragg

lördag 14 maj 2016

Årets största gädda :)

Idag åkte jag ut en runda själv och passade på att prova ett helt nytt område kring värmdö som jag aldrig fiskat på. Enl satellitkarta och djupkarta såg det fint ut så bara köra dit med båten och prova.
Det började trögt, en envis stark nordanvind va inte det bästa. 7-8 grader i luften och mulet.
I ytvattnet var det dock 11-15 grader i dessa grunda vikar..såg ett par båtar till men de verkade inte heller få något.
Några förflyttningar senare smäller det stenhårt på en McRubber firetiger. (vattnet va ordentligt grumligt så körde skrikfärg) En fin 3a landas och återutsätts. Ligger kvar på samma fläck o lyckas dra en till 2a samt flera missade hugg.
Efter några timmars segt nötande förflyttar jag mig utåt i viken till klarare vatten och där hugger det stenhårt i ytvattnet. Ser ut som 2 mindre gäddor som tagit firetigern. Det visar sig vara en större som sedan spottar ut en 1.5 kilos halv gädda på väg till båtkanten. Några rejäla rusningar sen lugnt till håven. (behöver en savage-gear xl håv nu då large känns i minsta laget på grov gädda)
Snabb vägning i säck samt foto. 5.9kg fördelat på ca 85cm. Årets största för min del :) Kul avslutning då jag va tvungen att sticka hem efteråt. Väntar redan på nästa pass!

5,9an

annan posé

Dagens bete. Mc Rubber i färgen firetiger. Bra vid grumliga förhållanden.

en lite mindre men välkonditionerad

dagens minsta gädda

måndag 9 maj 2016

Långhelg och gäddor

Helgen blev stekhet! Inte lika hett gäddfiske i det soliga vädret, men några kom upp. Provfiskade i min kollegas båt och jag invigde den med gädda. Söndagen avslutades med båtåkande, grill å lite fiske. Mc my Hotpike gick segrande ut ur helgens små fiskepass.

söndag 1 maj 2016

Ännu en vårgädda!

I helgen körde vi ett gäddpass några timmar på dagen. Det va strålande sol men en del vind. Jimmy fick 2 mindre och jag en 5.6a. Alla högg mcrubber motoroil shallow. 6-7 grader i vattnet. Nu kommer värmen så leken kommer nog igång på allvar.

onsdag 20 april 2016

Nytt PB i båten!

För 2 helger sedan körde jag och Jimmy gäddpremiär. Det resulterade i flera fina fiskar med nytt PB för Jimmy på 4.0 kg, grattis! Själv fick jag en på ca 4.3 kg. Alla på McRubber grunt.

onsdag 30 mars 2016

MK iPilot del 2

Då var det dax för del 2 i Minn kota installationen. Elen är fixad till motorn och nu har jag gett mig på själva montaget på båten. Då jag inte vet om det håller att skruva rakt ner i plasten för själva snabbfästet har jag fått tips från annan HR440 ägare hur man kan lösa det via klämfäste mellan relingen. T-kopplingar för 25mm rör införskaffades samt en relingsstång. Ovanpå dessa stag fäster jag en durkplåt där snabbfästet kan bultas fast.
T-koppling köptes via Trädgårdstekniks webshop (kraftigare än vanlig relings t koppling)
Durkplåt via mekanisk verkstad
Konstruktionen är inte provad än då båten inte varit i vattnet än men hoppas på nästa helg och att det ska fungera bra!
Batterilösningen har ändrats och kommer nu bli ett 95ah Agm batteri då jag inte har laddström vid båten..blir och kånka batteriet mellan hem bil båt bil hem..ev löses det med en liten ölkärra så ryggen skonas.
Nedan ser ni bilder från tillverkning och montering av fästet.

Tänker sätta en gummilist runt durkplåtens kanter då denna inte är helt laserskuren (vinkelslip går bra de med hehe) Avslutar med superkort summering av sportfiskemässan 2016 i Älvsjö. Var där fre em och såg FvJ finalen samt fynda ett Savagear MPP -90g haspel då mitt gamla gästhaspel knäcktes. Hoppas denna kan bli en slitvarg. Hitta lite nya rubbers motoroil, sz's nya screw-in-sänke, revo beast keps och den nya ge fan i våra vatten kepsen till Bagaren! Bra mässa och kul att se alla fiskekändisar! Gillade fishecos alla live intervjuer med tex Abu, cwc och Westin. Nu är man bra fiskesugen! Tajta linor tills nästa inlägg!
Fredrik Bagarens nya ålandstail! Sunslope lures,.lägg det på minnet ;)

Joels special?

Betesbyggaregången! :P

måndag 29 februari 2016

Havsöringspremiär 2016!

I söndags körde jag och Jimmy en liten premiär från land efter havsöringarna. Isen låg i innanvikarna men inte ut mot öppet vatten. Vi testa lite nya platser som verkar heta men idag ville inte öringarna visa sig. Det är tidigt på säsongen så hoppas på ett bättre fiske framåt mars-april!
Tills dess får ni kika på söndagens pass i form av "Havsöring, the movie" :)

tisdag 9 februari 2016

MK iPilot del 1

I höstas investerade jag i en beggad Minn Kota 55lb powerdrive v2 iPilot frontmonterad elmotor. Kände att de inte va hållbart och effektivt att hålla bensinmotorn igång hela dagarna långa vid spinnfiskepass. Dessutom spenderas ju mestadels tiden på mycket grunt vatten där man inte vill att stålpropellern ska stöta i något, skönt med en i plast där fram nu istället. Jo nu till själva inläggets innehåll. Tänkte lägga upp en serie inlägg med installationsbeskrivning och anpassning till min båt. Del 1 handlar om strömförsörjningen. När jag fick motorn klippte förre ägaren av rödsvarta kabeln så nu har jag nya kablar och anslutningsdon. Om vi börjar från batteriet så tänkte jag köpa Tudor nautica 2x80Ah för att parallellkopplas. Ifrån dessa kör jag quick power release batterikabelskor. Strömkabel 21mm2 förtennt 2meter fram till motor. Desto längre avstånd mellan batteri och motor desto grövre kabel. Säkring 50amp på pluskabeln ca 15-20 cm från batteriskon. I skarven mellan 21mm2 kabeln och MK original ~12-16mm2 kör jag med 50amp batterikontaktdon(laddhandske), enkelt och smidigt att koppla loss om motorn skall plockas av.

Lite priser och inköpsställen:
Batterikabelskor quick release, Biltema, ~120 kr
21mm2 kabel, Stylingbutiken, 50 kr/m
50amp säkring, Stylingbutiken, ~50 kr
Laddhandske 50amp, Batteriexpressen, ~100 kr
Krympslang och buntband, Biltema, ~50 kr

Batterier får man räkna med ca en 1000- lapp per 80ah batteri. Sen lite kabel mellan dem.
Laddade av typ ctek ~500-1000 kr beroende på modell.

I del 2 går vi igenom hur själva infästningen i båten ser ut.

måndag 25 januari 2016

Pimpelpremiär 2016

I helgen var det äntligen dax för pimpelpremiär för mig, Rasmus och Jimmy ute på Värmdö. Upp tidigt för att maxa tiden ute på isen.
Det började trögt och var trögt hela dagen för oss. Under ett par timmar pågick en pimpeltävling där det drogs borrar! Kändes nästan lite pinsamt att de fick bra medans vi fick någon ströborre då och då.
Tillslut fick vi fråga vad de hade för bete och dagens melodi var minimormyska och maggot. Inget vi var utrustade med denna tur då vi körde mestadels större pirk och balanspirk (för dom grova) men de ville inte idag. Hade ekolodet med mig och såg flera stora ekon stiga för att kika på balansaren men de högg inte.. vi fick i alla fall en fin dag på isen och grillkorven smaka extra bra en trög dag som denna!
Vi får väl se hur vädret utvecklar sig med mildgrader framöver. Hoppas ju på ett pass till.. :)

Det blev borre tillslut! Alla fick några busar var innan hemfärd.