söndag 30 september 2018

Sniprally deluxe

Åkte ut en sväng på gäddfiske i den hårda blåsten. Det blåste hård västvind idag och växande molnighet med ganska mycket sol. Vattnet har sjunkit ner mot 11-11,5 grader nu så de är högtid för gäddorna. Började med en klassisk mcrubber 21cm i motoroil och första driften ger fisk, liten en. Förflyttar mig några minuter till en annan vass och där smäller några mindre till på. Vevstoppshugg allihopa. Solen bryter igenom och det blir trögare så åker vidare till en vik där det blåser på rejält, elmotorn håller knappt båten i de starka kastvindarna så svårt att fiska av noga. Eg bara ankare som funkar en sådan här dag. 
Mcrubbern slutar leverera så hänger på den gamle bombern som funkat tidigare i höst. Inom några minuter har jag nog landat och återutsatt 4 gäddor till och haft flera hugg. 

Dagens 3 musketörer. Beten med flash i de klara vattnet. Mcrubber motoroil, Westins Jätte 17cm flytande samt Bomber 16A flytande. Ett tips är att plocka bort mittenkroken på wobblerna då de bara sätter sig ännu värre och gör de svårt att kroka av smidigt. Betet får lite mer rull utan mittenkrok. 

Nu hugger det överallt på wobblern som fiskas rätt aggressivt men med vevstopp då och då. Efter många snipor nöjer jag mig och gör en längre förflyttning för att se om de går lite större gäddor där. Bombern levererar igen och dagens största på 71cm kliver på. Återigen i vevstopp! Kul med wobblerfiske med haspelspö! Testar en jätte i kopparfärg som jag tänkte måla om men de får jag nog avvakta med för det smäller på omgående. Driftar av 100m vass och jätten plockar några till. Slutresultatet blev kring femtontalet gäddor.
Kan tänka mig att de snabbt flashande wobblerna lockar mer smått därav resultatet men det gav bra erfarenheter inför kommande fisketävlingar då de gäller att försöka fylla pappret och dessa beten kan nog bli avgörande när de stora gummibetena och jerkbaitsen inte triggar de mindre (men tävlingsgodkända) gäddorna. 

En av väldigt många snipor idag

Drog på 20g päronbly på mcrubbern, då högg denna vid en djupvass

71an blev dagens största


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar